Lyttertall

Lokalradio Topp 20 – 3. kvartal 2015

Foto: www.tivoliaudio.com

Det er ingen store endringer på lokalradio Topp 20 denne gangen, men avstanden mellom de på toppen minker. Nea Radio og Radio 102 går litt ned og 1 FM Molde går litt opp, de tre holder likevel sine pall-plasseringer.

Det kanskje mest iøyenfallende på kvartalets oversikt er de mange stasjoner som forsvinner ut, uten at det kommer noen nye inn. Årsaken er først og fremst at det forrige gang var en haug med radioer på delt 20. plass, men verdt å merke seg at dette går spesiellt hardt utover P5-radioene i Østfold, der alle unntatt en har ramlet ut av lista.

En annen skjebnens ironi er at den radioen som går mest fram er Radio Kristiansund. Denne radioen er foreslått lagt ned av eierne, til tross for at den nå er blant de fem mest populære lokalradioene i landet.

De radioene som går mest tilbake i dette kvartalet ( i prosentpoeng ) er Radio Bardufoss, Nea Radio og Trysilradioen, uten at dette får nevneverdig dramatiske konsekvenser for rekkefølgen av lokalradioene.

#RadiostasjonQ3 (% dag)Q2 (% dag)
1Nea Radio2830
2Radio 1022526
31FM Molde2221
4Solørradioen2019
5Trysilradioen1820
5Radio Kristiansund1815
7Radio Bardufoss1417
7Radio Ålesund1414
9Elverumsradioen1314
9Radio Nordsjø1313
9Radio Tønsberg1311
12Radio 3 Bodø1213
12Energy Agder1110
14Radio Haugaland1011
14Energy Stavanger1010
16Radio Alta910
16P5 Halden910
16Radio Grenland98
16Radio Tromsø98
16NRJ Buskerud98

Ut av lista fra forrige kvartal: P5 Sarpsborg, P5 Fredrikstad, P5 Moss, Energy Trondheim, Radio Kvinesdal og Radio Toten. (NY) betyr ny siden forrige kvartal, ikke ny radio

Basert på lokalradioundersøkelsen utført av TNS Gallup, uke 40, 2014 til uke 39, 2015. Tallene viser daglig oppslutning i egetdefinert område.

Lokalradio Topp 20 er utarbeidet av lokalradio.no og radionytt.no og basert på lokalradioundersøkelsen TNS Gallup lager for Norsk Lokalradioforbund. Tallene som brukes viser daglig oppslutning i prosent i egetdefinert område for hver lokalradio. Denne listen sier ingenting om hvor mange som lytter, men den gir et klart signal om hvor populær en lokalradio er blant sine potensielle lyttere.

 

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar