Landskonferansen 2017

Her er nøkkelen til fornøyde kunder og økt salg

Foto: Pål Lomeland

Han mener at svært mye av den lokale reklamen er bortkastet fordi annonsørens budskap ikke gjør inntrykk på forbrukeren. Markedsføring er bare virkelig effektivt når du har et minneverdig budskap som repeteres ofte nok til at det fester seg hos forbrukerne.

Rune Remøy er kommersiell leder i Twentyfirst Venture AS og har tidligere arbeidet som salgs- og markedsdirektør i Kanal 24 og P4. Han er av den oppfatning at nærmere 80 prosent av radioreklamen som forbrukeren eksponeres for ikke er virkningsfull.

– Det er fordi budskapet i reklamen verken er relevant eller interessant for de aller fleste som hører den. Effekten kan øke dramatisk dersom man tar i bruk de virkemidler som skal til for at reklamen skal bli husket, sier Remøy som under landskonferansen i Stavanger vil dele oppskriften til reklame som virker.

Seminaret tar for seg hvordan hjernen filtrerer bort budskap den ikke bryr seg om og hva vi som kunderådgivere kan gjøre med ordvalg og kampanjeplanlegging for at lytterne skal legge merke til hva vi prøver å si. Foredraget setter deg i stand til å bedre forstå hva kunden ønsker å utrette, hvorfor han må være kontinuerlig tilstede på radio og hvordan budskapet og produksjonen bør være for at det skal feste seg i hukommelsen. Dette er nøkkelen til fornøyde kunder og økt salg i radio.

– Den store fordelen med radio sammenlignet med andre medier er at du ikke kan stenge ørene. Radio er derfor en veldig effektiv plattform for å gi folk et budskap de ikke har bedt om å få, i følge Remøy.

– Hvorfor bør radioledere, selgere og rådgivere få med seg dette seminaret, mener du?

– Selv om man kan leve lenge på gode kunderelasjoner, er vi nå i en tid der alle stiller større krav til at markedsføringen har målbar effekt.  De som selger radioreklame uten effekt overlever neppe særlig lenge. Seminaret handler om hva som skal til for at reklamen skal ha effekt, sier Remøy.

Hør Rune Remøy med foredraget «JEG PRØVDE RADIOREKLAME, MEN DET VIRKET IKKE» under landskonferansen, lørdag 22. april klokken 10.00.

Alt om konferansen finner du her

Om forfatteren

Pål Lomeland

Pål Lomeland er daglig leder i Norsk lokalradioforbund. Han er utdannet journalist ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, og har hatt sitt virke innenfor radiobransjen siden 1991.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar