Radionyheter

DAB i bil koster samfunnet 23 milliarder kroner

Illustrasjon bilradio Foto: Pixabay

Å få DAB installert i alle norske biler utgjør en samfunns-økonomisk kostnad på hele 23 milliarder kroner. Det mener Robert Næss i Nordea, som mener at man har glemt noe i tidligere regnestykker. 

Det man har glemt er å regne med er hvor mye ekstrautgifter det faktisk er forbundet med å få DAB også i de nye bilene.

Han har nemlig funnet ut at det er bare i Norge man har DAB som standard i bil. Av de 15 mest solgte bilene i Norge kommer ingen med DAB som standard i land som Tyskland.

Dermed må importøren bestille dette og merutgiften sendes videre til bilkjøperen. Det medfører gjerne en ekstrautgift på 5000 norske kroner, opplyser Næss til TV2

Det er i tillegg to millioner gamle biler som ikke har DAB og som må skifte ut sin bilradio neste år dersom bileieren vil høre på NRK, P4 eller Radio Norge. De aller fleste lokalradioene fortsetter på FM, så det er ikke nødvendig å kjøpe DAB-radio til bilen.

Men, det er altså de nye bilene som er i fokus i regnestykket. Man har i tidligere regnestykker tatt utgangspunkt i at DAB er standard i nye biler, men det er altså norske bileiere som må bære regningen for dette.

Vi i lokalradio.no har ikke etterprøvd Næss sine regnestykker, men han har regnet seg fram til at det koster 10 milliarder å bytte radioene i eksisterende biler og en merutgift på 13 milliarder kroner for å få det i alle de nye bilene.

–  23 milliarder kroner er de reelle samfunnsøkonomiske kostnadene ved å innføre DAB. Det sier Næss i intervjuet som gikk på TV2 i går.

I neste uke slår NRK, P4 og Radio Norge av sine sendere på FM. Ingen andre land har vedtatt å slukke FM og 200 lokalradioer vil fortsatt sende på FM i mange år fremover.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

13 kommentarer

Klikk her for å legge igjen en kommentar

  • DAB-satsingen i Norge er en politisk skandale og vårt politiske system har ikke evne til å gå tilbake på et stortingsvedtak å innrømme av de tok feil. I våre naboland som Sverige og Danmark er DAB-prosjektet lagt på is. Nettet er i enorm utvikling og skaper de optimale lyttermuligheter enhver lytter ønsker seg. Den største blemma som er gjort er at DAB aldri har vært noe tilbud til den norske folk men en påtvunget tjeneste! Det skal bli spennende å se tallene for lytting etter noen måneder med tvungen DAB-lytting og folks reaksjoner. Jeg håper inderlig at norske lokalstasjoner får stor gevinst i form av mange flere lyttere etter omleggingen. Er det en mediegruppe som har blitt stemoderlig behandlet av myndighetene så er det nettopp den!

  • Erling Yttri

    Jeg er helt enig med Knut Espegard i hans innlegg der han hevder at han ALDRI kommer til å skaffe seg dab-radio, Og jeg oppfordrer alle som har fm-radio i bilen sin til ikke å innstallere dab. Grunnen til det er at radio i bilen er en viktig sikkerhetsdetalj ved ulykker, serlig her på Vestlandet med mange lange tuneller men det blir tydeligvis ikke tatt hensyn til. For en tid siden var nødsambandet nede i en av de lange tunellene mellom Lerdal og Bergen.Da var sikkerheten plutselig! så viktig at de måtte innføre kolonnekjøring med følgebil. Men om 70% av landets bilpark pluss alle utenlandske mangler dab blir helt oversett. Hvorfor skal vi skrote fm-nettet og flere millioner radioer som fungerer godt? Som det eneste landet i verden, var det noen som sa Molboland? Til slutt vil jeg gjerne rette en stor takk til a.r.k som gnåler om dab sent og tidlig til ørevoksen tyter ut!!!,bare det er grunn god nok til å hate alt som smaker av dab.

  • En mulighet er jo å streame. Men det er jo kun for de som har et anlegg som har Bluetooth og en smarttelefon.

  • Det må jo være noen flinke lobbyister som har klart å overbevise politikere om at her kan dere hjelpe oss pbtjene masse penger og så drypperndet sikkert litt på dere. Eller spbet det vel en av makthaverne selv som tjener godt på det 😊

  • Ja, jeg har en mening om denne saken!

    Rent personlig, har jeg regnet ut at jeg har mellom 25 og 30 FM radioer i ulike biler, traktorer, gravemaskiner, hytte, hus, øreklokker osv. Sannheten er også den, at siden lokal radio og nærradioer fortsetter å sende på FM, så vil jeg på ren trass ALDRI kjøpe en eneste DAB-radio. Jeg håper innerst inne, at så mange som mulig lar være å kjøpe DAB-radio, slik at NRK og politikerne sitter igjen med skjegget i postkassa, noe de virkelig fortjener i denne saken.

    • Bortsett fra at min radio portefølje «kun» er på 7 stk. og lokalradio her er litt tynt kunne jeg ikke sagt det bedre sjøl. Blir nok i hovedsak nettbasert radiolytting for min del. Venter ramaskrik utover året, når det går opp for folk hva dette feilgrepet innebær.

  • Jeg kan høre på opptil flere kanaler på FM båndet i bilen, dvs helt til jeg starter bilen og begynner å kjøre, da kommer jeg 200m før første kanalen skurrer. innen 1km er samtlige kanaler en plage å høre på, og kjører jeg i retning av tettstedet jeg jobber på er radioen i prinsipp ubrukelig.. SÅ om DAB er like dårlig utbygd som FM der jeg kun har 100% perfekt stereo lyd på E6 nedenfor Lillehammer, er det vel bortkastede penger å installere DAB+ også.

  • – 23 millioner kroner er de reelle samfunnsøkonomiske kostnadene ved å innføre DAB. Det sier Næss i intervjuet som gikk på TV2 i går.

    Det skal vel være milliarder.

  • Personlig har vi to biler og vi kommer ikke til å ettermontere DAB i noen av dem. Veimeldinger kan jeg sjekke før vi reiser og nyheter og flere trafikkmeldinger får vi på mobilen med 4G.

    Musikk kan vi høre på fra CD-spilleren i bilen.

  • Korleis får utanlandske trafikantar med seg viktige meldingar på som vert sendt ut på DAB. Kan ikkje forvente at turistar eller utanlandske vogntog kjøper DAB berre fordi dei skal innom Norge. Kanskje må det eit EU-direktiv til for å påby forsvarleg FM-dekning på europavegar i Norge.