Radionyheter

80 % opp for lokalradio i Nordland

Nok en gang kommer det ferske tall som er svært positive for lokalradio. Tall fra Kantar TNS viser at lokalradio i Nordland fylke har økt med 80 % i år. 

Lokalradio hadde i Nordland en daglig oppslutning på 10 % i første kvartal 2016. I 1. kvartal 2017 hadde oppslutningen økt til 18 %. Det viser tall som Kantar TNS la fram på lokalradiokonferansen til Norsk Lokalradioforbund i dag.

Alexander Eidsæther fra Kantar TNS påpeker at det er et begrenset utvalg i antall spurte, men målingen gjelder et helt kvartal, som styrker undersøkelsen. Men, tallene viser altså en fremgang for lokalradiopå 80 % etter at rikskanalene slo av sine FM-sendere i januar.

Samtidig er det tilbakegang for alle de nasjonale radiokanalene, men radiolyttingen er generellt like høy som før. 71 % hørte radio i Nordland i første kvartal 2017. Det er akkurat det samme som i første kvartal 2016.

NRK P1 har generellt klart seg bra og går ned fra 40 % til 36 % daglig oppslutning, noe som utgjør en tilbakegang på 10 %. Da er det mye verre for P4 og Radio Norge. P4 går ned fra 15 til 11 % og Radio Norge fra 13 til 9 %. Det betyr en tilbakegang på over 30 % for de kommersielle rikskanalene i Nordland.

NRK P3 går også tilbake med rundt 30 %, mens NRK P2 bare går tilbake med rundt 10 %.

Alexander Eidsæther, Kantar TNs på Landskonferansen 2017Eidsæther la også fram andre spennende tall om mediebruken. Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder internett-tilgang og bruk av internett.

Papiravislesningen er nå under 50 % av det den var i år 2000. Men, nordmenn leser 2,0 nettaviser i snitt hver dag. Faktisk har mediehusene totalt omtrent samme dekning som før.

Vanlig linær TV klarer seg også bra, men de yngre ser mindre på TV enn før. De eldre ser faktisk mer på TV enn de gjorde før, viser tallene fra Kantar TNS. Det er også en merkbar fremgang i streaming og on demand for TV.

Det er samme tendens for radio. Daglig lytting på radio nasjonalt var 85 minutter i snitt i 2016, mot 100 minutter i 2010. De yngste lytter mindre, mens de eldste er svært lojale radiolyttere.

De store kanalene går ned, men andre kanaler øker. Årsaken er at det er kommet flere kanaler, mener Alexander Eidsæther i Kantar TNS

 

Når det gjelder andre lydkilder har 54 % av nordmenn tilgang til Spotify. 73 % vet hva podcast er og 10 % hører ukentlig på podcast (tall fra 4. kvartal 2016).

75 % av oss bruker Facebook daglig, som dermed blir norges største medium. 89 % av de mellom 15 og 29 år er på Facebook.

44 % av alle nordmenn bruker snapchat, men her er det stor overvekt av ungdom. 78 % av de mellom 15 og 29 år er på Snapchat daglig. 30 % av alle nordmenn bruker Instagram og bare 8 % bruker Twitter.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar