Grafikk: NLR
Radionyheter

Lokalradio danker ut rikskanaler i Midt-Norge

Lokalradioene i Midt-Norge står sterkt til tross for tvungen FM-slukking i Trondheim. Det viser ferske tall fra Kantar TNS. Lokalradio er større enn Bauer Media og nesten like store som P4-gruppen. 

I en statusrapport om radiolytting som Kantar TNS har laget viser at lokalradio er en stor maktfaktor i Trøndelag og Møre og Romsdal. I disse fylkene hadde lokalradio samlet en daglig dekning på 14 % i 3. kvartal 2017. Det er en oppgang fra 3. kvartal 2016 da den daglig dekningen var på 13 %.

Det som har skjedd i mellomtiden er at rikskanalene valgte å slå av sine FM-sendere, samtidig som de store lokalradioene i Trondheim ble tvunget av lufta på FM. Likevel er det bare lokalradio som øker i Midt-Norge. Faktisk er lokalradio totalt større enn Bauer Medias kanaler, som bare har 12 % daglig dekning.

P4-gruppen har også gått tilbake, fra 18 til 15 %, og er dermed bare såvidt større enn lokalradio i denne delen av landet. NRK har en formidabel tilbakegang, fra 51 til 38 % daglig dekning. Kantar TNS har ikke publisert tallene for hovedkanalene P4 og Radio Norge alene.

De har derimot publisert tallene for store og små kanaler. De fem store altså P1, P2, P3, P4 og Radio Norge går kraftig tilbake fra 55 % daglig dekning i 3. kvartal 2016 til bare 37 % i 3. kvartal 2017. Samtidig går andre nasjonale kanaler frem fra 21 til 28 %. Dette er altså en blanding av digitale kanaler som har eksistert en stund og kanaler som er lansert det siste året.

Disse tallene er laget av Kantar TNS ut fra både CATI-tall og F&M, de er altså ikke direkte sammenlignbare med andre tall, som PPM-målingen.

Det man derimot vet er at det i Midt-Norge er flere sterke lokalradioer, som Nea Radio, som i sitt område kan melde om en daglig oppslutning på 51 %. I Møre og Romsdal gjør lokalradioer som 1 FM i Molde og Radio Ålesund det fortsatt bra på de interne lyttertallene.

Kilde: Kantar Media/Norsk Gallup. F&M CATI. Antall intervju: 6600 i 2016 og 6600 i 2017. Alle ukedager. 1650 intervju per kvartal.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

4 kommentarer

Klikk her for å legge igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Undergraver ikke lokalradio.no sin egen troverdighet ved å nevne Nea Radio i annenhver artikkel på nett? Det må nå være andre kanaler å skrive om i Norge? God markedsandel i sine 4 kommuner, men hvorfor er ikke denne suksessradioen på top 20 av lokalradioene, til tross for at de dekker hele Trondheim?

    • Hvorfor skal ikke NLR skryte av Nea? De har gjort et svært vellykket steg inn i DAB-verdenen, og dermed skaffet seg en potensiell lytterskare kanskje ti ganger så stor som den de hadde på FM. Når dette teknologiskiftet fører til en betydelig økning i lyttertallet er det helt naturlig at lokalradio.no fokuserer på det!

      Det skal ikke stikkes under en stol at Nea er ute på gata og lager egne produksjoner fra lokalmiljøet – de er en virkelig lokalradio slik det var ment å være. Det finnes en håndfull slike lokalradioer rundt i Norge, men de aller fleste er bare jukeboxer med et litt annet plateutvalg, opplesing av overskrifter fra nettavisne som du allerede har sett, og værmeldinger fra yr.no. Å forlate radiostudio for å lage en story, hvorfor skal man da det?

      Nea er ikke alene om å lage skikkelig lokalradio, men det er sannelig ikke mange av dem! Problemet for lokalradio.no er at om de skulle framheve de som lager skikkelig lokalradio ville det være et slag i ansiktet på de andre. De kan gjøre det for Nea, fordi Nea i årevis har stått som et flaggskip høyt hevet over det meste – alle vet det! Men å gå videre, og sortere ut lokalradioer i klassen «nesten som Nea» og «bermen», er liksom ikke tingen, om du forstår…

      • Syns Per Johan har et relevant poeng: «God markedsandel i sine 4 kommuner, men hvorfor er ikke denne suksessradioen på top 20 av lokalradioene, til tross for at de dekker hele Trondheim?»
        – sitat slutt –

        Nea Radios 4 hoveddekningsområder er: Selbu, Tydal, Røros og Holtålen
        Er det da målinger i disse kommunene som ligger til grunn for en målt oppslutning på over 50% ?
        Hvor mange folk bor det totalt der?

        På det «nye» DAB-nettet som Nea Radio drifter, dekker de også; Stjørdal/Malvik/Frosta, Meråker, Melhus og ikke minst Trondheim.

        Disse kommunene vel ikke med når det refereres til en målt oppslutning på over 50%!?
        Hadde det vært med, hadde Nea Radio hatt over 150.000 lyttere.

        Jeg vil også si at jeg – som redaktør og eier av Radio Trondheim, som (kun får lov) å sende på DAB – ikke har noe mot Nea Radio. Det er fine mediefolk – hardt arbeidende mediefolk – og lager en fantastisk lokalradio for sitt lokale nedslagsfelt.

        Sitat fra Kyrre Dahl: «Når dette teknologiskiftet fører til en betydelig økning i lyttertallet er det helt naturlig at lokalradio.no fokuserer på det!» – sitat slutt –

        Men syns at ALLE fakta bak dekningstall/lyttertall bør komme frem. Det er fort gjort å tro at «over 50% oppslutning» også gjelder for (f.eks) Trondheim. Slike tall hadde VIRKELIG vært oppsiktsvekkende!

        Men skjønner at «under-kommunikasjon» kan være smart.

        Men rett bør være rett!

        • Det er forståelig kan være forvirrende at enhver lokalradio definerer sitt eget område. Derfor opererer vi med «popularitets-topplisten» Lokalradio Topp 15, som forteller hvor populær en radio er i sitt eget område. Den listen sier ingen ting om hvor mange lyttere en radio har.

          Nea Radio har ved siste måling 51 % oppslutning i sitt egetdefinerte område. Her er det rimelig å anta at det gjelder konsesjonsområdene på FM, altså at Trondheim ikke er med i tallene. Her kommer lokal DAB inn som en forvirrende faktor, fordi mange lokalradioer plutselig får større dekningsområder enn det de hadde før, men lyttertallene måles i samme område.

          Det lages også av og til en annen liste med utgangspunkt i faktisk iantall lyttere. Problemet med en slik liste er at radio i Oslo/Akershus alltid vil være størst og lista ansees derfor som litt uinteressant, men viktig for annonsører etc.