Radio Metro er Norges klart største lokalradio målt i faktisk antall lyttere. Det kommer fram i de offisielle lyttertallene for andre kvartal. Søsterkanalen The Beat er fortsatt på andre plass. Men, det er noen nyheter litt lenger ned på lista.
Det er ingen forandringer i toppen når det gjelder lokalradioene som faktisk har flest lyttere. Tallene som Kantar utarbeider for Norsk Lokalradioforbund gjelder for andre kvartal 2023. Både Radio Metro og The Beat har slått sammen sine tall fra flere konsesjonsområder og er et hestehode foran alle andre.
Det er jevnere litt lenger ned på lista og det er verdt å merke seg at det er 3 kristne lokalradioer blant de sju øverste. Igjen så sender alle disse stasjonene i flere områder som er slått sammen for disse tallene.
Flere vil sikkert raskt legge merke til at nesten alle radiokanaler har litt færre lyttere i andre kvartal enn i første kvartal. Det er ingen dramatikk i dette ettersom ferietiden begynner mot slutten av andre kvartal og denne påvirker alltid tallene negativt.
Men, noen radiostasjoner har likevel klart å øke sine lyttertall, med Radio 102 i spissen og like bak Radio Classic og Solørradioen. Nykommere på lista denne gangen er 5000 Bergen og 1 FM Molde.
DE 20 STØRSTE LOKALRADIOENE, 2. KVARTAL 2023:
( Ukentlig oppslutning, faktisk antall lyttere ) (1. kvartal 23)
- Radio Metro 179 600 ( 183 200 )
- The Beat 90 900 ( 99 000 )
- Nea Radio 50 200 ( 51 600 )
- pTro 44 600 ( 46 200 )
- Radio 3.16 37 900 ( 39 300 )
- Radio Tønsberg 36 400 ( 40 500 )
- P7 Kristen Riksradio 34 700 ( 37 600 )
- Jærradioen 34 000 ( 35 800 )
- Radio 102 33 600 ( 31 700 )
- Radio Rox 30 500 ( 34 300 )
- Radio Grenland 29 300 ( 30 700 )
- Radio Classic 26 000 ( 24 300 )
- Hamarradioen 20 400 ( 20 800 )
- Radio Ålesund 19 000 ( 20 900 )
- Solørradioen 18 400 ( 18 000 )
- Radio Bø 17 500 ( 17 400 )
- Nea Radio Pluss 15 400 ( 16 800 )
- Radio Bardufoss 14 500 ( 16 000 )
- 1 FM Molde 13 600 ( NY )
- 5000 Bergen 13 400 ( NY )
*NY betyr ny på lista denne gangen, ikke ny radiostasjon
UT: Radio Tromsø og Sørlandsradioen.
Kilde: Kantar Media