Det har vært en nedgang i radiolyttingen det siste året. Det viser ferske lyttertall fra Kantar. P3 taper mest, mens lokalradio totalt er like stort som P4.
56,9 % av befolkningen hørte på radio i Norge på en hverdag i andre kvartal. Det viser lyttertall som Kantar utarbeider for Norsk Lokalradioforbund. Det er ned 0,9 prosentpoeng sammenlignet med andre kvartal i 2020.
Dette er altså tall som gjelder alle radiokanaler og er utarbeidet på en annen måte enn PPM-tallene som Nielsen står bak. Disse to målingene kan ikke sammenlignes direkte, men Nielsens tall omfatter kun rikskanaler, Kantar omfatter rikskanaler og lokalradioer.
På Kantars måling hadde NRK samlet en oppslutning på 38,1 % i andre kvartal og NRK P1 ble målt til 22,1 %. Andre kvartal i fjor hadde NRK en oppslutning på 38,6 % og NRK P1 22,2 %.
NRK P3 fortsetter nedturen og opplevde en oppslutning på bare 5,2 % i andre kvartal 2021, mot 6,2 i andre kvartal 2020. NRK P2 holder derimot koken på 6,7 % mot 6,6 for ett år siden.
Begge de kommersielle storkanalene P4 og Radio Norge går nedover. P4 hadde i andre kvartal i år en oppslutning på 10,2 %, ned 0,3 prosentpoeng fra samme periode i fjor. Radio Norge går like mye ned til en oppslutning på 4.0.
Dessverre går det også nedover for lokalradioene, som likevel totalt har oppslutning på nivå med P4 og langt høyere enn Radio Norge, NRK P2 og NRK P3. Lokalradio hadde i andre kvartal i år en total oppslutning på 9,7 %, mot 10,8 % i andre kvartal i fjor.
Andelen som hører på utenlandsk radio er helt stabil på 1,4 %.
Hvis vi ser 2 år tilbake er det enda større nedgang å spore. Den totale radiolyttingen lå i andre kvartal 2019 på 59,7 %, mens den altså i år lå på 56,9 %. Det er nedgang for de alle fleste kanaler de siste to årene, med unntak av NRK P2 som faktisk har gått litt opp.