Den daglige radiolyttingen i fjerde kvartal 2022 hadde en liten, men viktig økning i fjerde kvartal 2021. Det viser tall som Kantar utarbeider for Norsk Lokalradioforbund. Her kan du se tallene for både riks og lokalradio i hele Norge.
57,7 % av befolkningen hørte på radio daglig i 4. kvartal 2022. Det er 0,5 prosentpoeng flere enn i fjerde kvartal 2021. Det viser ferske tall fra Kantar, som gjelder både riksradio og lokalradio i hele landet.
Disse tallene kan ikke sammenlignes direkte med lyttertallene Nielsen utarbeider, ettersom det er to vidt forskjellige måter å beregne tallene på.
NRK hadde en total daglig oppslutning på 38,8 % i fjorårets tre siste måneder. Det er en økning på 0,3 prosentpoeng sammenlignet med samme periode året før. NRK P1 er landets største radiokanal med en oppslutning på 21,9 %. Det er faktisk en nedgang på 0,3 prosentpoeng. NRK P2 er helt stabil på 7,0 % mens NRK P3 går ned 0,2 prosentpoeng til en oppslutning på 4,9 %.
P4, altså hovedkanalen til P4-gruppen, økte sin oppslutning i fjerde kvartal med 0.3 prosentpoeng til 11,3 %. Radio Norge hadde en større økning, fra 4,2 % i fjerde kvartal 2021 til 4,6 % i samme periode i 2022. Kategorien Utenlandsk radio øker relativt mest av alle og går fra 1,5 % til 1,9 % i det samme tidsrommet.
Dessverre er det ikke bare NRK P1 som går litt tilbake, det er også en negativ trend for lokalradio. Lokalradioene hadde totalt en oppslutning på 8,6 % i fjerde kvartal 2022. Det er en nedgang på 0,5 % sammenlignet med fjerde kvartal i 2021. Likevel er det mer enn 400 000 mennesker som daglig hører på en eller annen lokalradio i Norge og lokalradio ville samlet vært den tredje største radiokanalen i landet.