Feel Good Radio ble startet i 2014 og er på kort tid blitt en av Nederlands mest populære lokalradioer. På lokalradiokonferansen 2024 kan du møte grunnlegger Joey Koeijvoets og få vite hemmeligheten bak suksessen.
Feel Good Radio er en lokalradio i Den Haag-området som spiller velkjente klassikere blandet med nyheter og informasjon om hva som skjer i nærområdet. Formatet gir trofaste lyttere, forteller Koeijvoets:
– Because of our recognizable music format, our listeners keep coming back every day. Every song that you hear is like coming home, sier han.
Koeijvoets mener at det er viktig å være konsistent i tilbudet. Lytterne får det de forventer å få hver dag, med mer musikk og mindre prat som et nøkkelbegrep for Feel Good Radio. Hvis lytterne liker det der hører og vet at de får det uansett når de slår på, blir de trofaste lyttere, mener han. Mer om hemmelighetene bak suksessen får du fredag 15. mars kl. 15.15 under radiokonferansen i regi av Norsk lokalradioforbund.

Mange lokale radioer er små og drevet av eldre
Nederland er et spennende radiomarked, delt opp i nasjonale, regionale og lokale radiostasjoner. De største nasjonale radiokanalene har 2 til 4 millioner lyttere hver uke i et land med 18 millioner mennesker. Det er 270 lokale radiostasjoner i Nederland, som ofte er små og drevet av enkeltpersoner som har holdt på med det samme i flere år, forteller gründeren:
– Change is difficult. That’s why most of the people don’t listen to local radiostations. They don’t get what they expect because every hour sounds different, sier Koeijvoets. Hans stasjon har over 200 000 lyttere pr. måned og over 25 000 følgere på sosiale medier.
De små lokalradioene i Nederland har ofte ikke noe reklamesalg, delvis fordi annonsørene ikke er så interessert i dem, men også fordi mange ikke har noe aktivt reklamesalg. Noen overlever på forskjellige typer tilskudd, altså ikke så langt unna situasjonen for norske lokalradioer. Feel Good Radio har gjort suksess med å være annerledes:
– Our radiostation is different from most of the local radiostations in The Netherlands because we format very strikt. We don’t talk to much, but we inform our listeners with news. We provide the short version of the news on the radio and tell them to go to our website for the articles and news video’s that our journalists make every day, sier gründeren til lokalradio.no.
Viktig å få inn de unge i lokalradio
Han legger også til at de har fokus på å få inn yngre medarbeidere, blant annet studenter og praktikanter, som kan bidra med nye idèer for å sikre fremtiden for radiostasjonen.
Selv startet Joey Koeijvoets i radio som 15-åring og har mer enn 25 års erfaring fra bransjen. Han har i flere år jobbet for statskringkasteren i Nederland, som programleder på diverse radiokanaler. Han har også vært med på å starte opp regionale programmer for NPO før han startet sin egen lokale radiostasjon i 2014. Han svarer følgende på hva han liker best å gjøre:
– I think every way of making radio is great. It’s great to make your show on national radio, but it is also very nice to have your own station that makes so many people happy every day. Radio is like an instrument. We try to build something cool out of a passion for everyone that likes it and loves to listen to.
Her kan du lese mer om programmet under Lokalradiokonferansen 2024
