Hva slags unikt innhold tilbyr norske lokalradioer, og hvordan påvirker de mediemangfoldet? Det er et av temaene under årets landskonferanse i Bergen, der Medietilsynet legger fram en fersk rapport. Vi får også vite hvordan det går med lokalradio nå!
Det er nå under to måneder før det braker løs på Ouality Hotel Edvard Grieg. Norsk Lokalradioforbund inviterer til den årlige landskonferansen. I år settes det også fokus på bransjen selv, hvor lokale er egentlig lokalradioene?
For første gang har Medietilsynet kartlagt innholdet i lokalradioene og undersøkt hvordan de spiller en avgjørende rolle i å berike det samlede medietilbudet i Norge.
Hva slags unikt innhold tilbyr norske lokalradioer, og hvordan påvirker de mediemangfoldet? Hvilke perspektiver og temaer tilfører de som andre medier ikke har?
I tillegg får du høre om Medietilsynets pågående oppdrag med å se på de direkte mediestøtteordningene, som blir en del av kunnskapsgrunnlaget i arbeidet med å forberede behandlingen av nye fireårige styringssignaler for mediepolitikken.
Sesjonen på torsdag 27. mars er ved Mari Velsand, direktør i Medietilsynet og avsluttes med en spørsmålsrunde fra salen.
Hvor står lokalradioene nå?
Samme dag får vi den tradisjonelle og populære oppdateringen fra Knut-Arne Futsæter. Som forskningssjef kan Futsæter gi oss en grundig gjennomgang av de nyeste funnene fra Kantar Medias medieundersøkelser og han vil dele sine spådommer for mediemarkedet i fremtiden.
Medievanene våre er i konstant endring, og den teknologiske utviklingen påvirker hvordan vi opplever og konsumerer innhold. Hvordan ser lyttemarkedet ut i Norge i dag, og hva skjer med radio, podkast og musikkstrømming?
Hvordan står lokalradioene i konkurransen om lytternes oppmerksomhet, og hvilke plattformer er mest populære blant lokalradiolytterne? Alt dette og mer til får du svar på under lokalradiokonferansen fra 27. til 31. mars 2025