Det kom fram ganske deprimerende tall for lokalradio da forskningssjef Knut-Arne Futsæter i Kantar Media gikk gjennom medietrender på landsmøtet i Norsk lokalradioforbund.
Radiolyttingen i Norge er ganske stabil, men lokalradioene taper lytterne. Det var konklusjonen fra Knut-Arne Futsæter i Kantar Media.
Mens rikskanalene har relativt stabile lyttertall går det feil vei for lokalradio totalt. 9 % av befolkningen hørte daglig på lokalradio i 2021 og tilbakegangen har vært cirka et prosentpoeng hvert år de siste årene. Det er mye som tyder at denne trenden vil fortsette, mente Futsæter. Det skal vi komme tilbake til.
Nesten alle de større lokalradioene går tilbake. Tilbakegangen er satt til 13 % for de som måles i Familie og Medier det siste året. Situasjonen er noe bedre for de mellomstore og små stasjonene. Nea Radio er blant unntakene der lyttertallene går oppover.
Noe av årsaken er at stadig færre hører på FM. Stadig flere hører lokalradio på DAB, men overgangen går relativt tregt. Lokalradiolytting på DAB var 23 % i 2018, den har økt til 36 % i 2021. FM-lyttingen på lokalradio var hele 73 % i 2018 og den har gått ned til 61 % i 2021, 6 % av lytterne hører via internett i 2021, mot 3 % i 2018. Mrk: Noen bruker flere plattformer.
Samtidig viste Futsæter til en undersøkelse der over 70 % av de spurte mener at lokalradio er viktig for lokalt kulturliv og at lokalradio bringer nyttig lokal informasjon.
I undersøkelsen var det mange som oppga at lokalradio for dem var et gratis alternativ til lokalavisen. Det er mange under 40 år som ikke betaler for tilgang til lokalavis og de nevner lokalradio som en viktig kilde for nyhetsinformasjon, fortalte forskningssjefen i Kantar.
Lokalradio nyter stor tillit blant befolkningen. 74 % av de spurte har svært høy eller ganske høy tillit til nyheter fra lokalradioen. Det var også mange som var fornøyd med lokalradioenes dekning av den lokale smittesituasjonen under pandemien.
Det digitale skiftet går raskere og det stiller lokalradioene overfor nye utfordringer, mener Futsæter. Han nevnte at stadig flere bytter ut radioen i bilen sin og får dermed DAB også i bilen.
Mediebruken endret seg under pandemien. Aldri har vi brukt så mye tid på medier og ingen nyhetshendelser har noensinne påvirket mediebruken så mye som pandemien, så Futsæter under landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund.
Lineær TV går tilbake, bortsett fra i 2020 da konsumet økte på grunn av pandemien. Fortsatt er 72 % av konsumet direkte TV. 76 % av befolkningen har minst en strømmetjeneste. Mens den mest tydelige trenden er at stadig flere abonnerer på flere strømmetjenester.
Radio går mer over til å bli audio og lyd. Vi bruker 150 minutter hver dag på lydmedier. 12 minutter går til lytting på podkast og det gir en markedsandel 8 %. Men, det er forskjeller mellom aldersgruppene. Podkast har bare 1 % andel av de over 60 år, 9 % under 30. Lineær radio har 77 % over 60 år og bare 16 % under 29 år. Podkast er foreløpig et ungdomsmedium, slo forskningssjefen fast.
Lytting via internett er relativt lav, men den kan være viktig, fordi en del hører på radio på jobben via PC hele dagen. Det er mest lytting på internett mellom 30 og 60 år.
Strømmetjenester er også viktig for mange lyttere. 40 % strømmer musikk daglig. 20 % har smarthøytaler mot 14 % i 2019, men bare 6 % bruker talesøk ukentlig. Den brukes ofte til å høre på radio eller musikk.