Sosiale medier trenger ikke å være vanskelig, men det krever at du gjør en innsats. Det fortalte SoMe-strateg Astrid Valen Utvik på Landskonferansen i regi av Norsk Lokalradioforbund.
Sosiale medier gir fantastiske muligheter! Slik startet Valen Utvik sitt foredrag på lokalradiokonferansen. Men, hun måtte påpeke at det er verden med ufattlige mye innhold.
Hver og en av oss scroller daglig 90 meter på Facebook. Det er noe lignende på Instagram og andre sosiale medier. Det går enda fortere for de yngre.
Som radiokanal er det viktig å finne ut av hvordan vi skal kommunisere strategisk og målrettet i sosiale medier. De fleste tenker at bare de roper høyt nok eller legger ut mange nok poster så får de oppmerksomhet, men slik fungerer det ikke.
Det er viktig å vite hva man vil , hvem vil man være og hvilke verdier man vil stå for. Hva skal kommunikasjonen gjøre? Hvordan kan dere gi verdi? Det var noen av spørsmålene SoMe-eksperten slang ut til lydhøre deltakere.
Det folk gjør med innholdet er veldig viktig. Alt vi ser er styrt av algoritmer, som baserer seg på hva folk er interessert i å se på. Hvis ingen engasjerer seg vil ingen flere se det. Men, er det reaksjoner på det mann legger ut vil algoritmene finne andre som kan være interessant.
Når det gjelder linker ut, så er ikke SoMe glad i dem. Hvis folk ikke leser sakene blir man straffet av Facebook. Så det å bare legge ut lenker til nettsiden gir ikke mye oppmerksomhet.
Hva er godt innhold?
Det handler hva mottakeren skal sitte igjen med av inntrykk. Hva ønsker vi konkret at mottakeren skal gjøre i etterkant av at de har sett posten. Her er det viktig å by på noe annet enn priser og kjedelige fakta. Da er det mye bedre å fortelle historier, sa Valen Utvik.
Noen enkle tips for innlegg på SoME er: Fortell historier som berører, oppfordre til dialog, vær bevisst på det visuelle og vis frem mennesker.
Vær ekte og by på det som skjer også bak mikrofonen. Snakker du om boller på radioen, ta et bilde av bollene og legg dem ut på SoMe, var et konkret tips som kom fram. Alle sosiale medier ønsker seg mer video.
Du kan ikke være overalt så man må proritere, Finn hvilke kanaler som er viktigst. Det er også mange forskjellige formater innenfor hver kanal, så vær bevisst på priortieringen.
Sosiale medier brukes av svært mange
65 % er innom Facebook daglig, absolutt en viktig plattform og fortsatt størst. 52 % er innom Snapchat hver dag, særlig de unge. 43 % av alle nordmenn er innom Instragram minst en gang om dagen. Youtube er fortsatt stor, og TikTok er den store utfordreren.
Det er viktig å huske format på bilder, de fleste ser posten på en mobil skjerm, altså høydeformat.
Det er også et godt tips å planlegge når man skal publsiere på sosiale medierdet legges ut, altså når kan det treffe og engasjere. Da er det faktisk viktig å ikke legge ut for tett på hverandre. Når du legger ut den neste så forteller du algoritmen at det forrige innlegget ikke er vesentlig