Kun 1,7 prosent av lokalradiolytterne befinner seg i aldersgruppen mellom 12 og 29 år. Hvordan kan lokalradio bli bedre på å nå ut til den yngre generasjonen? Det var tema på Lokalradiokonferansen i regi av Norsk Lokalradioforbund.
Unge bruker ekstremt mye tid på medieinnhold. Vi lever i en tid hvor det kriges om oppmerksomhet, sa Peder Haugfos, som er en erfaren rådgiver innen digital ungdomskultur og medieutvikling.
Fragmentering og oppstykking er et stikkord for dagens medievaner. Det er vanskelig å nå de brede gruppene.
Man må huske på at dagens unge har vokst opp med egen PC, internett og sosiale medier. De er også veldig utro i forhold til kanaler og strømmetjenester og hopper fra tjeneste til tjeneste.
Sosiale medier er fortsatt svært viktig. 67 % av GenZ bruker TikTok ukentlig. TikTok er den nye søkemotoren for unge mennesker, der de får både nyheter, læring og underholdning.
Men, det er også en motkultur der unge bruker mindre tid på sosiale medier, men det er få som ikke er på en eller annen plattform. 73 % av unge mennesker bruker fortsatt Facebook, men mange deler lite. Faktisk har 44 % av de mellom 18 og 29 år i USA slettet Facebook-appen på mobilen sin i løpet av de siste årene. Snapchat er fortsatt populært.
De unge ser annerledes på ting enn eldre generasjoner. Alder og kjønn/seksualitet har mindre å si for de unge i dag, sammenlignet med tidligere generasjoner, men personlighet er veldig viktig.
Popkulturen er ut, men subkulturen har fått en renessanse, var Haugfos inne på. Det betyr at de unge beveger seg bort fra plattformer som når bredt, og vil heller har et lite felleskap med folk de kan stole på. Men, lokalisme er en trend i tiden, mange søker det lokale og dette kan være en fordel for lokalradio.
Mange medier har hoppet på SoMe-toget, og laget blant annet korte videoer med kjappe nyheter på TikTok. Det er ikke nødvendigvis slik at det frister unge til å gå over til nettavisen for å lese lengre artikler.
Råd fra Peder Haugfos til lokalradio:
- Du må treffe den fragmenterte målgruppen gjennom å dyrke det smale. Du må matche lytternes interesse, det lokale kan være nettopp en slik smal interesse.
- Skap det autentiske. Store merkevarer mangler ofte en autensitet. De er opptatt av å nå bredt og matcher ikke de lokale interessene. Du må finne din egen spesialitet.
- Bygg en merkevare som skiller seg ut. Merkevarer har aldri lignet mer på hverandre enn de gjør nå. Og det samme skjer på sosiale medier.
- Bygge fans og støtte opp om de som følger deg. Bruk fansen som ambassadører.