NRK har i over 10 år gjort egne undersøkelser på livet og medievanene til unge folk. Hvordan har de unge forandret seg på disse årene, og hva er likt? Det var et av ettermiddagens temaer på Lokalradiokonferansen.
I denne sesjonen gikk Emel Yildirim og Vegard Tveito gjennom 10 år med data fra NRKs UNG undersøkelser. Vi fikk også høre radiosjef Cathinka Rondan fortelle hvordan NRK skal nå de unge i fremtiden.
En ting som er viktig å huske på er at det er 1 millioner unge og de er ikke homogene, alt fra folk som kun hører på P2 til de som overhodet ikke får med seg nyheter.
Noen funn fra UNG-undersøkelsen
Gode venner, jobb, utdanning og bolig er noe av det viktigste for unge
71 % av unge er fornøyd med seg selv og livet sitt. De aller fleste er altså fornøyd, men det er en høy andel av de som sliter med psykiske plager.
Unge har lenge vært opptatt av skole/utdanning, miljø og klima, mental helse, personlig økonomi oghelsepolitikk. Men, i det siste er det mange unge som sliter med økonomien og klimasaken er blitt mindre viktig.
Bruken av sosiale medier har stabilisert seg blant de unge. Snapchat er fortsatt viktigst, etterfulgt av Facebook (messenger), Instagram og Youtube. TikTok har vokst i bakgrunnen og brukes annerledes enn andre sosiale medier. Mange opplever TikTok som en tidstyv.
Når det gjelder nyheter er nettaviser den viktigste kilden til nyheter for 77 % av de spurte i Ung-undersøkelsen. De tre viktigste nettstedene er VG , NRK og Tv2. Over halvparten mener at sosiale medier er viktig for å få med seg nyheter.
Når det gjelder medieinnholdsbruken er det mye ren underholdning, men også noe lærerikt og også en del innhold som ikke er tilrettelagt for unge, som TV-serien Breaking Bad. Men, det er stor bredde. En annen trend er at internasjonale aktører blir stadig viktigere.
Podkast er fortsatt poulært blant unge. Man så en tydelig vekst fra 2017 til 2021, så en nedgang før det har skjedd en utflating, 39 % av de unge hører på podkast ukentlig eller oftere. Spotify er største plattform for podkast.
NRK P3 holder seg som de unges favorittkanal når det gjelder lineær radio. 12 % hørte daglig på NRK P3 i 2023. Det er en kraftig nedgang fra 33 % i 2012. Det er nå 43 % som sier at de aldri hører på radio, mot 35 % i 3021. Dog holder den målte lyttingen seg stabil de siste årene.
Hvordan skal NRK nå de unge i fremtiden
Etter at funnene i Ung-undersøkelsen ble presentert kom Cathinka Rondan, radiosjef i NRK på banen. Hun sa blant annet at hun mener det er blitt et kunstig skille mellom radio og podkast. Det ene er direkte, det andre er lyd man hører på når man vil. Men, essensiellt er det det samme.
Rondan kunne fortelle at NRK øker satsingen på humor og vil forsterke podkast-tilbudet for unge lyttere. De forsøker også aktivt å finne ut hva som er live radio for den neste generasjonen. Det er faktisk mye lytting i NRK Radio appen når det skjer noe.
NRK satser også på å systematisk utvikle profiler som unge folk liker, de må ut og møter publikum, for eksempel på live podkast shows. Strategien er å lage lyden folk trenger, og finne innhold som endre publikumsvaner. Det er viktig med en høy og jevn publiseringstakt på podkast og ikke minst faste avtaler i sesonger og høytider, som Julestemning og Påskelabyrinten.
Men, det handler også om å bli funnet og valgt, altså hvordan du presenterer innholdet på de plattformene de blir distribuert på. Det gjelder blant annet overskrifter, tekst og visuelle elementer som skal pirrer nysgjerrigheten.