• English
  • Finn din lokalradio
  • Kontakt oss
onsdag 22. mars 2023
  • Logg inn
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til Medlemsportalen
Søk om Pressekort
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
Ingen resultater
Se alle resultater
Hjem Nyheter Landssamlinger

Et lite innblikk i NRKs strategi for lyd

Helhetlig tilbud er viktig

blank Av Kyrre Dahl
21.03.2022
i Landssamlinger
A A
Et lite innblikk i NRKs strategi for lyd

Bjørn Tore Grøtte, NRK på landsmøte 2022. Foto: Kyrre Dahl

203
VISNINGER
Del på FacebookDel på Twitter

Det er viktig med helhet i lydtilbudet. Det kunne Bjørn Tore Grøtte i NRK fortelle på landskonferansen i Norsk Lokalradioforbund.

Han drømte om å jobbe i radio mens han lå på Nebbursvollen bad utenfor Lillestrøm og hørte på Radio Nero. Nå er Bjørn Tore Grøtte kanalsjef for NRK P1, P1+, P13, P3, mp3, Super og Saapmi. Grøtte ga lokalradiofolket et godt innblikk i NRKs radiostrategi, eller lydstrategi som det nå heter. Det kom tydelig fram at et helhetlig tilbud er viktig.

– NRKs jobb er å nå ut til folk med allmennkringkasting. For å lykkes med det må NRK lykkes med podkast, sa han blant annet.

Og, for å lykkes med podkast må de lykkes med appen NRK Radio. Grøtte var klar på at radio og podkast utfyller og styrker hverandre og at alt henger sammen i NRKs lydstrategi. Lineær radio holder seg relativt godt sammenlignet med andre medier, men podkast har økt sterkt særlig blant unge. De tre viktigste tingene for direkte radio er oppdatert, nyheter og musikk. Mens for podkast er det en større spredning på hva som er viktig, mente NRK-sjefen.

En viktig del av den nye lydstrategien i NRK er at de skal samarbeide om lytterne. Hver lytter hører nemlig i snitt på tre radiokanaler hver dag. Det er bakgrunnen for at NRK radio er organisert på en ny måte. Grøtte er kanalsjef for flere kanaler, for at man kan se mer på helheten i tilbudet.

Likevel må man se på hva som gjør kanalen unik, samtidig som man samarbeider godt om lytteren. Det fører til litt endringer i målgruppene. Tidligere har målgruppene gjerne blitt definert i alder, men nå går NRK vekk fra det og bruker andre prinsipper.

NRK P1 er uansett hovedkanalen og ligger i midten av det hele, med prat, musikk og allment innhold. Kjernemålgruppen er i alderen 40 til 55 år, men det skal være godt selskap for folk flest. NRK P1 skal være den store samlende felleskanalen for alle voksne lyttere. Det er spesielt viktig at P1+ ikke ødelegger for distriktssending på P1. Man har nemlig oppdaget at den typiske P1+-lytteren vil ha med seg lokalsendingen på morgenen, fortalte Grøtte under sitt foredrag.

NRK P1+ er tradisjonell NRK-radio for den tradisjonelle lytteren. Kjernemålgruppe 62+, som er i livsfasen pensjonist, der nostalgi er noe av det som er viktig. NRK P13 er ikke lenger bare en rockekanal. Det skal være  en inkluderende musikk-radio som spiller ny musikk og leverer popkulturell musikk-journalistikk. NRK P3 har fått et spesielt ansvar for talenter og talentutvikling, mens mP3 skal nå lyttere man ellers ikke når. Da snakker vi om en popkanal med allmenn verdi og energisk popmusikk. Kanalen skal være lab for publisering, fortalte NRK-sjefen.

Grøtte avslørte at de i en undersøkelse for noen år tilbake fikk vite at NRK P1 ble oppfattet som for gammel og seriøs. Og dette kom fra lyttere i målgruppen. Både musikk og innhold ble oppfattet som for de som var eldre.

Målet nå er å finne den perfekte balansen mellom musikk og prat. Dette forandrer seg utover dagen. Radiolytterne ønsker mer verbalinnhold på morgenen, men mer musikk enn tale utover dagen. På kvelden ønsker de lite snakk, fortalte Grøtte.

Oppsummert kan man si at NRK P1 måtte tilpasse behovet til lytterne i dag. Vi (lytterne) oppdaterer oss på en annen måte og vi forventer innhold i en annen rekkefølge enn før. Skal radio være relevant i fremtiden, må man henge med i publikum sitt liv og modus, var oppfordringen fra Grøtte. Han dro fram Nea Trønderhits som en radiokanal som gir noe helt unikt, ingen andre spiller så mye lokal musikk fra Trøndelag.

Emneknagger: Landsmøte 2022
Forrige innlegg

Hvordan lykkes med din podkast?

Neste innlegg

Reidulf Solbakken er gått bort

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Relatert innhold

Se bildene fra landsmøtet 2022
Landskonferansen 2023

Tidenes største landskonferanse

Av Kyrre Dahl
22.03.2023
Bare en uke igjen til årets lokalradiokonferanse
Landskonferansen 2023

Bare en uke igjen til årets lokalradiokonferanse

Av Kyrre Dahl
14.03.2023
Neste innlegg
Reidulf Solbakken er gått bort

Reidulf Solbakken er gått bort

Samarbeidspartnere

Delta Meccanica : Brand Short Description Type Here.
Diggo : Brand Short Description Type Here.
Jutel Oy : Brand Short Description Type Here.
Institutt for journalistikk : Brand Short Description Type Here.
SOB : Brand Short Description Type Here.
DB : Brand Short Description Type Here.
LAWO : Brand Short Description Type Here.
Bredengen : Brand Short Description Type Here.
Micronet : Brand Short Description Type Here.
Boradcast Store : Brand Short Description Type Here.
Tono : Brand Short Description Type Here.
Gramo : Brand Short Description Type Here.
Soundware : Brand Short Description Type Here.
Lydrommet : Brand Short Description Type Here.
Paneda : Brand Short Description Type Here.
Kantar : Brand Short Description Type Here.
Tinex : Brand Short Description Type Here.
logo_nlr_vert

NO 961 128 641 MVA
Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

Telefon: +47 22 40 27 20
E-post: post@lokalradio.no

Norsk Lokalradioforbund er en medlemsbasert interesseorganisasjon for lokalradioer i Norge, Vi organiserer over 130 lokale radiostasjoner og har medlemmer i alle landets fylker. Våre medlemsstasjoner er av ulik størrelse, og opererer både i det ideelle og det kommersielle radiolandskapet. Vår viktigste oppgave er å arbeide for gode og stabile rammebetingelser som sikrer en sterk, varig og lønnsom bransje.

Vi ble stiftet i 1982 og er medlem i Norsk Presseforbund. Forbundet har kontor på Pressens Hus i Oslo og i Kristiansand.

Ansvarlig redaktør: Pål Lomeland
Webredaktør: Kyrre Dahl

Personvernerklæring

Ingen resultater
Se alle resultater
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • Medlemsportal
      • Radiotjenester
      • Medlemsverktøy
      • Bransjestatistikk
      • Lytterdokumentasjon
      • Kunnskapsbase
      • Digitalportal
      • Fordelsprogram
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til medlemsportal
Gå til konferanseportal
Søk om pressekort
Finn din lokalradio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.