Det er viktig med helhet i lydtilbudet. Det kunne Bjørn Tore Grøtte i NRK fortelle på landskonferansen i Norsk Lokalradioforbund.
Han drømte om å jobbe i radio mens han lå på Nebbursvollen bad utenfor Lillestrøm og hørte på Radio Nero. Nå er Bjørn Tore Grøtte kanalsjef for NRK P1, P1+, P13, P3, mp3, Super og Saapmi. Grøtte ga lokalradiofolket et godt innblikk i NRKs radiostrategi, eller lydstrategi som det nå heter. Det kom tydelig fram at et helhetlig tilbud er viktig.
– NRKs jobb er å nå ut til folk med allmennkringkasting. For å lykkes med det må NRK lykkes med podkast, sa han blant annet.
Og, for å lykkes med podkast må de lykkes med appen NRK Radio. Grøtte var klar på at radio og podkast utfyller og styrker hverandre og at alt henger sammen i NRKs lydstrategi. Lineær radio holder seg relativt godt sammenlignet med andre medier, men podkast har økt sterkt særlig blant unge. De tre viktigste tingene for direkte radio er oppdatert, nyheter og musikk. Mens for podkast er det en større spredning på hva som er viktig, mente NRK-sjefen.
En viktig del av den nye lydstrategien i NRK er at de skal samarbeide om lytterne. Hver lytter hører nemlig i snitt på tre radiokanaler hver dag. Det er bakgrunnen for at NRK radio er organisert på en ny måte. Grøtte er kanalsjef for flere kanaler, for at man kan se mer på helheten i tilbudet.
Likevel må man se på hva som gjør kanalen unik, samtidig som man samarbeider godt om lytteren. Det fører til litt endringer i målgruppene. Tidligere har målgruppene gjerne blitt definert i alder, men nå går NRK vekk fra det og bruker andre prinsipper.
NRK P1 er uansett hovedkanalen og ligger i midten av det hele, med prat, musikk og allment innhold. Kjernemålgruppen er i alderen 40 til 55 år, men det skal være godt selskap for folk flest. NRK P1 skal være den store samlende felleskanalen for alle voksne lyttere. Det er spesielt viktig at P1+ ikke ødelegger for distriktssending på P1. Man har nemlig oppdaget at den typiske P1+-lytteren vil ha med seg lokalsendingen på morgenen, fortalte Grøtte under sitt foredrag.
NRK P1+ er tradisjonell NRK-radio for den tradisjonelle lytteren. Kjernemålgruppe 62+, som er i livsfasen pensjonist, der nostalgi er noe av det som er viktig. NRK P13 er ikke lenger bare en rockekanal. Det skal være en inkluderende musikk-radio som spiller ny musikk og leverer popkulturell musikk-journalistikk. NRK P3 har fått et spesielt ansvar for talenter og talentutvikling, mens mP3 skal nå lyttere man ellers ikke når. Da snakker vi om en popkanal med allmenn verdi og energisk popmusikk. Kanalen skal være lab for publisering, fortalte NRK-sjefen.
Grøtte avslørte at de i en undersøkelse for noen år tilbake fikk vite at NRK P1 ble oppfattet som for gammel og seriøs. Og dette kom fra lyttere i målgruppen. Både musikk og innhold ble oppfattet som for de som var eldre.
Målet nå er å finne den perfekte balansen mellom musikk og prat. Dette forandrer seg utover dagen. Radiolytterne ønsker mer verbalinnhold på morgenen, men mer musikk enn tale utover dagen. På kvelden ønsker de lite snakk, fortalte Grøtte.
Oppsummert kan man si at NRK P1 måtte tilpasse behovet til lytterne i dag. Vi (lytterne) oppdaterer oss på en annen måte og vi forventer innhold i en annen rekkefølge enn før. Skal radio være relevant i fremtiden, må man henge med i publikum sitt liv og modus, var oppfordringen fra Grøtte. Han dro fram Nea Trønderhits som en radiokanal som gir noe helt unikt, ingen andre spiller så mye lokal musikk fra Trøndelag.