Det er to måter å lage lyttertall på i Norge, fortalte Alexander Eidsæther i Kantar TNS på lokalradiokonferansen. Han fortalte radiobransjen litt om både PPM-målinger og CATI-tall
– Det er to undersøkelser for radiodata i Norge, forklarte Eidsæther.
Den ene undersøkelsen er PPM, Portable People Meter. Det er 1000 panelister, altså mennesker som går rundt med et meter på seg i Norge. Boksen oppfatter alt denne personer hører, han trenger ikke huske på han hørt. Hver natt sendes denne informasjonen til Kantar TNS. Dette gir mye informasjon for nasjonale kanaler, men er uinteressant for lokale tall.
Det andre er telefonintervjuer, som kalles CATI og er en del av den større undersøkelsen Forbruker og Media. Det er totalt 45 0000 personer som blir intervjuet i Norge. Dette gir offisielle tall for lokale radiokanaler og også for rikskanaler i lokalmarkedet.
Det spørres bare om kanaler som er med på undersøkelsen, altså de som betaler for spleiselaget. Lokalkanalene spørres det kun om i eget distrikt. Hvilke områder det måles i gjøres i samarbeid med lokalradioforbundet.
Det beregnede tallet er en gjennomsnittsmåling gjennom et helt år og gir et godt estimat på hvor mange som lyttere gjennom et helt år.
Alexander Eidsæther, Kantar TNS, forteller at spørsmålene det stilles er: hørte du på xxx kanal i de siste 30 dager, de siste 7 dager og i går. I tillegg hvilke 30 minutters intervaller de hørte på kanalen i går.
Tallene rapporteres på forskjellige måter. Lokalradioene får tallene på Gallup online og kan se tall helt tilbake til 1999.