GDPR er relevant for lokalradio i flere sammenhenger. Det fortalte Jeppe Songe-Møller, advokat i advokatfirmaet Schjødt på Lokalradiokonferansen.
Typiske eksempler hvor personvern-reglene kommer inn for lokalradio er lyttere og ansatte. GDPR kommer inn i bildet i forbindelse med hvilke data man registrerer om lyttere og ansatte.
GDPR gjelder behandling av enhver opplysning om en identifiserbar fysisk person. Dersom lokalradioen registrerer sånne ting som navn, epost og telefonnummer på lytterne vil GDPR gjelde.
Det vil også gjelde f.eks premielister selv om man bare har et mobilnr. Dette regnes også som personopplysning, forteller Songe-Møller. Alle data om innsatte vil være personopplysninger.
Et grunnkrav med GDPR er at man skal ha oversikt og vite hva slags personopplysninger som er lagret hvor, forteller GDPR-eksperten. Opplysninger kan blant annet ligge på servere, minnepenner og på fysisk papir.
Man må også ha klar oversikt over hvordan dataene behandles og ha en behandlingansvarlig. Det gjelder for eksempel hvordan det jobbes med data i forhold til firmaets regnskapsbyrå etc. Der er det viktig å gjøre avtaler med de som skal behandle personopplysninger, fortalte Songe-Møller.
Det er også viktig at den som blir registrert får informasjon om hvilke data som lagres, hvor de lagres og hvordan de behandles.
Det er viktig å identifisere behandlingsgrunnlaget, altså hvorfor man registrerer data. Her gjelder det regler som avtale om samtykke. For informasjon om lyttere kan det være litt mer usikkert hva grunnlaget er, men her kan man bruke argumentasjon om berettiget interesse, f.eks innringere i en konkurranse. Man trenger neppe videre samtykke for å skrive ned navn og telefonnummer på de som ringer inn og melder seg på frivillig.
I sammenheng med GDPR er det viktig å ha ikke bare oversikt over dataene, men også rutiner for når de skal slettes og hva som skal gjøres dersom data kommer på avveie, forteller advokaten fra Schjødt.
Rent praktisk bør man f.eks ha:
En personvernerklæring som legges ut på nettsiden
Lag enkle konkurranseregler som legges ut på nettsiden, hvor det står hvordan det gjennomføres og hvordan man vinner.
Dette skal også være enkelt å finne, det er mest vanlig å legge dette på forsiden.
Huske på å lage rutiner på at man bare skal samle inn de dataene man trenger.