Det er et usedvanlig sterkt panel som møtes til politisk debatt om lokalradio i Hamar. Det settes nok en gang ny deltagerrekord. Det er klart for NLRs landskonferanse 2023.
Det er bare en drøy uke igjen til årets store begivenhet. Landskonferansen starter torsdag 23. mars med en spennende politisk debatt og deretter går det slag i slag gjennom tre dager med faglig innhold og muligheter for å bli bedre kjent med andre radiofolk.
Det er påmeldt 194 deltakere fra over 70 lokalradiostasjoner. Det er nok en gang en ny deltakerrekord på en landskonferanse/landsmøte i regi av Norsk lokalradioforbund.
Det hele sparkes i gang med Mediedebatt: Hva vil politikerne med norsk lokalradiobransje? Det er et sterkt panel av politikere som deltar i år:
Tage Pettersen (H) mediepolitisk talsperson, Kathy Lie (Sv) mediepolitisk talsperson, Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) mediepolitisk talsperson, Gry Haugsbakken (Ap) statssekretær i kultur- og likestillingsdepartementet. Ordstyrer er Thor Magnar Thorsen, ansvarlig redaktør i Radio 102
Blant emnene som skal diskuteres er det faktum at lokalradio lenge har etterspurt bedre innretninger på den offentlig mediestøtten, og hadde store forventninger om positive endringer når mediestøtteordningene nylig ble evaluert. I stedet kom en kunngjøring om at tilskuddsordningen for lokalradio må åpnes for flere aktører.
Som lokalavisene trenger også norske lokalradiostasjoner kontinuitet, trygghet og forsvarlige økonomiske rammer for å utvikle det redaksjonelle produktet, og for å styrke sitt bidrag til den lokalt forankrede og brede samfunnsdebatten. Det må tas politiske grep for å jevne ut konkurransevilkårene i lokale mediemarkeder, dersom lokalradio skal fortsette å fungere som viktige nyhetsformidlere og meningsbærere – men fra politisk hold er det fremdeles liten vilje til å adressere disse utfordringene, heter det i konferanseprogrammet.
I løpet av tre dager er det mer enn 20 sesjoner på programmet. Noen foregår i plenum, andre ganger er det to sesjoner på likt. Her er et utvalg som viser bredden i årets program:
Hvordan påvirker globale aktører den norske medieøkonomien?
Teknologisk utvikling og digitalisering har endret hele befolkningens medievaner og tilbud. Pål Nedregotten er konserndirektør for data og teknologi i A-media og vil vise hvordan de store teknologigigantenes innflytelse og makt utfordrer hele det tradisjonelle mediemarkedet, både når det gjelder kampen om annonseinntekter og å tiltrekke seg brukere.
Slik skriver du søknader som skiller seg ut i mengden
Andelen søknader til lokalradioenes støtteordning, tilskudd til lokale lyd- og bildemedier, er sterkt økende – uten at den totale tilskuddspotten har løftet seg tilsvarende. Nåløyet for gjennomslag er blitt mindre, kravene større og betydningen av å skrive gode søknader har aldri vært viktigere.
Slik lager de sin prisnominerte morgensending
Møt programlederne som bruker humor, tenker utenfor boksen og fyller morgensendingene med innhold som appelerer til et bredt publikum, selv med begrensede ressurser. Flere ganger har duoen vært nominert til Prix Radio for morgensendingene i NRK Telemark. Stian Wåsjø Simonsen og Ken Willy Wilhelmsen kommer til Hamar for å gi deg nyttige tips for hvordan du kan planlegge og produsere en bedre radiosending.
Hva kjennetegner en bra radioreklame?
En mediebruker blir eksponert for tusenvis av annonsebudskap daglig. På radio har du ikke mange sekunder til rådighet for å vinne lytterens oppmerksomhet og få frem budskapet du ønsker, men brukt på riktig måte er radio en fantastisk markedsføringskanal med mange fordeler. Eskil Paus er en prisvinnende reklameprodusent og arbeider til daglig som kreativ leder i produksjonsselskapet, Både Og.
Følg med på Radiokonferanse.no for program, praktisk informasjon og siste nytt om konferansen.
Norsk lokalradioforbunds lokalradiokonferanse skjer på Scandic Hamar 23 til 26. mars 2023