Det å beholde radioens posisjon i bilen blir kanskje den viktigste utfordringen for bransjen fremover. Det kom fram på lokalradiokonferansen på Hamar.
– De fleste nye biler har internett og det åpner opp for en mye større konkurranse, sa daglig leder i Radioplayer Norge, Ole Jørgen Torvmark.
Den tradisjonelle bilradioen er på vei ut og erstattes av underholdningssentere, som ligner mye på dagens smarttelefoner. Radio kan fort bli bare en av flere apper på en skjerm i motsetning til i gamle bilder der bilradioen er den viktigste formen for underholdning. Det kan gjøre at radioen får konkurranse fra operatører som Spotify, Youtube og Netflix også i bilen.
Radioplayer er en non-profitt organisasjon som er 100 % eid av kringkasterne og er nå etablert i de aller fleste land i Vest-Europa, samt Canada.
– Radioplayer jobber for å holde radioens plass i bilen. Den er truet, radioknappen er ikke lenger en selvsagt sak, sa Torvmark under Landskonferansen i Norsk lokalradioforbund.
Rent konkret er Radioplayer i tett dialog med bilbransjen og snakker med alle bilprodusentene. De fokuserer på hybrid radio, altså både kringkastet radio og ip med blant annet metadata.
71 lokalradioer er nå medlemmer av Radioplayer i Norge, men Torvmark vil gjerne ha med flere lokalradioer.
Han poenterte flere ganger at det er viktig at lyttere i bil får en god radioopplevelse. Det er ikke bare lyden de hører det er snakk om, men også metadata som programinformasjon, logoer og hva som spilles av musikk.
De har for eksempel en stor database med artistbilder som kan legges til når musikken spilles. Det er derfor viktig at lokalradioene leverer gode metadata.
For de som er teknisk interessert skjer ikke integrasjonen i bil via app, med Radioplayer forer bilradioene med metadata. Det er mulig å få til en sømløs overgang mellom kringkastet lyd og lydstrømmen via ip. Der vil bilradioen prioritere kringkasting, men går over til ip dersom det er for dårlig dekning på FM eller DAB.
Audi er bilproduseneten som har brukt dette i lengst tid og kan nå levere en helt sømløs opplevelse, der de kan matche både tidsforskjellen og volumforskjellen mellom f.eks lyden på en strøm via internett og lyden på DAB.
Det største operativsystemet i bil er Android Automative, med apper som man kjenner det på Android-telefoner. Der blir Radioplayer selvsagt synlig.
Radioplayer driver også med andre ting, som å levere til smarthøytalere. Dette har ikke blitt noen stor greie i Norge foreløpig, men i engelskspråklige land skjer rundt 20 % av lyttingen på radio nå via smarthøytalere.
Torvmark var sikker på at smarthøytalere vil bli viktigere i Norge i fremtiden og ikke minst at stemmestyrte tjenester vil bli svært utbredt i bilen.
Han nevnte også, blant flere andre ting, at interessen er stor for lyd via TV-skjermen. Radioplayers app for Smart-TV er installert på en rekke TV-apparater og via diverse dekodere.