Det er mulig å lage en hel radiokanal med kunstig intelligens. Det fikk vi vite på årets lokalradiokonferanse i mars. Det betyr nye utfordringer for mediebransjen i årene som kommer.
– Er fremtiden så lys at vi må bruke VR-briller? Det var overskriften på foredraget med Ståle de Lange Kofoed, fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk.
For å ta det med en gang, han har ikke noen stor tro på VR-briller. Årsaken til det er blant annet at opplevelsen ikke kan deles. Men han hadde mange tanker på hvordan fremtiden blir for de som jobber i media.
Den moderne journalist må kunne søke, finne, verifisere og avkrefte informasjon. De må forholde seg til åpne kilder, deeep fake, sosiale medier, løgn og desinformasjon. Det var kortversjonen av alt som ligger i fremtiden. Men, som Kofoed poengtere: – Manipulering og propaganda er ikke noe nytt
Kildekritikk blir bare viktigere og viktigere. Sosiale medier flommer over av falske kontoer og det er vanskelig eller umulig å vite hvem som faktisk står bak. Ofte er det såkalte bots, dette er ikke virkelige mennesker, men programmer som er skrevet for å autofølge, autokommentere og autoposte innlegg. . Undersøkelser viser 15 % av alle kontoene der ute kan være falske kontoer eller bots.
Viktig å vite for moderne journalister
Noe som er viktig for en moderne journalist er å kunne fortelle historier på forskjellige plattformer med bruk av tidsriktige verktøy. Han ga eksempler på nyttige programmer, som Datawrapper, Canva og Flourish.
Det er også viktig å holde seg oppdatert på teknologi og nye begreper, som kunstig intelligens, ChatGPT, metaverse, NFT og krypto, ( i tillegg til en rekke andre begreper som denne journalisten ikke rakk å skrive ned ) .
Google har lenge vært det viktigste søkemotoren men det er i ferd med å forandre seg. Rundt 40 % av Generasjon Z foretrekker å bruke Tiktok eller Instagram for søk i stedet for Google, viser ny statistikk.
Stemmestyrte søk vil også endre spillereglene. Denne gir bare ett svar på søk, og ikke en liste over svar slik som Google gjør. Dette utgjør en utfordring for oss som produserer innhold. Den gjennomsnittlige lengden på svaret er på 23 ord på stemmestyrte tjenester. Du må altså overbevise folk på 23 ord.
Kunstig intelligens lager radio
KI-revolusjonen er i ang. KI= Kunstig intelligens. Kofoed dro fram You som er en søkemotor som bruker kunstig intelligens. Den kan lage bilder og levere koding til programmer for å nevne noe.
Kunstig Intelligens begynner dermed å bli relevant for produksjon av både tekst, bilder , video og lyd. Chat GPT kan f.eks lage brukbare tekster etc. bare ved å be om det. Aftenposten bruker allerede en stemme gjort av kunstig intelligens til å lese opp artikler.
RADIO GPT er på lufta i USA. Dette er verdens første radio laget av kunstig intelligens. Den bruker Topic Pulse teknologi som skanner kilder som nyheter, Facebook og så videre. Denne generer også poster på sosiale medier.