Radio kan om få år gå forbi TV når det gjelder medieforbruket og FM er fortsatt den viktigste plattformen for lokalradio. Det kom fram under Landskonferansen på Hamar.
Totalt sett går medieforbruket nedover i Norge. Det fortalte forskningssjef Knut-Arne Futsæter i Kantar på Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse 2023. Han hadde mange spennende tall å komme med til en fullsatt sal av lokalradiofolk.
Selv om det totale medieforbruket går nedover , går det likevel relativt bra med radio sammenlignet med andre medier. Blant annet synker TV raskere enn radio og avstanden mellom de to minsker. Det betyr at radio vil gå forbi TV i løpet av få år, dersom utviklingen fortsetter.
Lokalradio går ikke lenger tilbake
Futsæter kom også med en positiv beskjed for lokalradioene: Tilbakegangen har bremset opp. Etter at lokalradio ble igjen alene på FM-båndet gikk den daglige dekningen opp i 14 %. Den falt til 9 % i 2021, men lyttingen var stabil på 9 % i 2022:.
Stadig mer av lyttingen på lokalradio er via DAB og internett, men FM er fortsatt den viktigste plattformen.
43 % av de som lytter på lokalradio gjør det via DAB og 8 % bruker internett. Men, 56 % av lytterne bruker fortsatt FM for å høre på lokalradio.
Konsumet av lyd øker
Totalt sett er det 59 % av den norske befolkningen som lytter på lineær radio daglig, ned fra 61 i 2021. Også antall lytteminutter går nedover. Men, podkast øker såpass mye at det løfter det totale lydkonsumet.
Det er store forskjeller mellom aldersgruppene. De unge har et helt annet mønster enn de eldre. 67 % av lydforbruket er musikk for de mellom 18 og 29 år. Over 50 år er radio fullstendig dominerende. Men, podkast treffer godt i de yngre aldersgrupper.
– Det er positivt for lydmediene at de klarer å fange de unge, mener Futsæter.
Nettradio er viktigere enn mange tror og de mellom 30 og 59 år er de som hører radio oftest via internett. 16 % av de mellom 50 og 59 år hører radio på internett.
– Det viser hvor viktig det er å være på forskjellige plattformer, sa Futsæter.
66 % av den norske befolkningen har abonnement på Spotify. Det har imidlertid gått litt ned de siste årene og generelt har bruken av musikkstrømming flatet ut.
En kategori som har hatt økning de siste årene er podkastlyttingen. Det er 18 % som bruker podkast daglig, men veksten har flatet ut fra 2021 til 2022.
Nesten tilbake til normalen etter pandemien
Under pandemien så man en tydelig endring av folks medievaner. Nå er mediebruken omtrent tilbake til det normale. De strenge tiltakene gjorde at vi strømmet mer og så mer nettaviser. Men, radioen holdt seg godt også under pandemien.
Daglig dekning for norske aviser går fortsatt tilbake, fra 83 % i 2022 til 81 % i 2022. Det er stadig færre som leser lokalaviser på papir og leserne blir stadig eldre. Samtidig har den digitale dekningen økt noe for avishusene. Flere magasiner øker en del på digitalt og får dermed en total vekst. Det ser imidlertid ut til at færre ønsker å abonnere på avisene også digitalt.
Lineær TV går tilbake og strømming av levende bilder går oppover. Det er nå flere som strømmer enn som ser på tradisjonell TV i Norge. Likevel er 69 % av konsumet fortsatt lineær TV. Det totale konsumet av levende bilder viser likevel en stabil dekning for denne mediekategorien.
79 % av befolkningen abonnerer på minst en strømmetjeneste og vi har i snitt 2,7 abonnementer, fortalte forskningssjefen.
Smarthøytaler er ikke blitt det helt store i Norge. Det er mange som har slike dingser, men bare 9 % bruker det ukentlig. selv om 25 % av oss har en smarthøytaler i hjemmet.