Det er viktig å være tydelig både på lufta og av lufta. Det sa Niklas Baarli fra NRK P3`s Verdens rikeste land under et inspirasjons-foredrag på landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund.
Baarli forklarte om hvordan de jobber for å bygge opp P3-suksessen Verdens rikeste land, som er et underholdningsprogram om nyheter for unge lyttere.
Det er blant annet viktig å bygge opp under personlighetsuniverset, fortalte Baarli. Han dro frem eksempler på bilder og videoer som de bruker i sin markedsføring, både i sosiale medier og tradisjonelle medier.
Disse bildene er ikke tilfeldig tatt og slengt ut på Instagram, fortalte Baarli. Det betyr at bildene av de to programlederne skal bygge på den oppfatningen lytterne har av de to fra før.
Det er en svært spesiell form for nyhetsformidling Niklas og hans medprogramleder Mathias (Nylenna) driver med, der de bygger personlighet på nyhetssaker. For å gjøre det underholdende har de funnet ut av hvilke fordommer og egenskaper de har og velger bevisst saker å snakke om der de to krasjer i meninger, noe som skaper spenning i studio.
Lytterne liker konseptet og godt over 100 000 hører på programmet hver dag. Lyttertallene går stadig oppover, forteller Baarli. Målgruppen er 18 – 29 år, men det er veldig mange damer mellom 40 og 50 år som hører på, ifølge ham selv.
Alle karakterene bygger på de faktiske personene, men er overdrevet. Baarli forteller at han for eksempel ikke pleier å skrike til folk privat. Han fortalte også at de har laget et eget radiospråk. Det er nemlig viktig å ikke kopiere noe som er kjent fra populære programmer som radioresepsjonen. Da får man mange klager, fortalte han.