Lokalradio er tre ganger så troverdig som Facebook. Det viser tall som Kantar TNS la fram i Kristiansand i dag. Ferske tall viser at lokalradio øker kraftig i 2018.
2017 var et bra år for radio, 2018 blir trolig enda bedre. Det sa Knut-Arne Futsæter, Kantar Media under landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund.
TV, papiraviser og magasiner går alle mer tilbake enn radio, som bare går litt tilbake. Samtidig øker bruken av internasjonale medier, fortalte Futsæter.
Radio står fortsatt sterkt i folks hverdag, men tilgangen på strømmetjenester øker. Kantar TBS kan fortelle om at daglig bruk av strømming er 38 % og podkast 6 %.
Han kunne også fortelle at de lokale avisene har mistet lesere, noe som betyr at lokalradio står sterkere i forhold til lokalavisene enn før.
Han trakk fram tall som viser at lokalradio har tre ganger så stor troverdighet som Facebook. Tallene er fra ett år tilbake. Det viser også at folk flest mener lokalradio er nesten like god underholdning som Facebook.
27 % av de sin hører på radio bruker fortsatt FM til å høre på radio, rundt 13 % av hele befolkningen.
Lokalradio øker fortsatt i lyttertall. Futsæter viste til ferske tall som viser at 15 % av befolkningen hører daglig på lokalradio (mars 2018). Samtidig har rikskanalene tapt mange lyttere det siste året. Han tror at de aller fleste lokalradioer vil få økte lyttertall i den neste lytterundersøkelsen som kommer om noen få uker.
Det er en solid økning i alle aldersgrupper, lokalradio vokser litt i alle aldre. Men, lokalradio vokser mest blant menn, fra 10 til 16 % i løpet av ett år.
For perioden januar og februar 2018 er det svært gode tall. Lokalradio har økt til 540 000 lyttere daglig. Dette kan sammenlignes med 310 000 for hele 2016. Futsæter fikk applaus da han fremla disse tallene på landsmøtet. Det er snakk om en generell vekst på 40 % sammenlignet med helårstallene for 2017
Han kunne også vise til en case studie for Metro Sør, som viser at 9100 av lytterne til Metro Sør ikke hører på Fædrelandsvennen. Disse får altså kun nyheter via lokalradioen og annonsørene kan bare nå dem der. Dette er tall som Kantar TNS får fram i sin undersøkelse Familie og Medier.
I sin oppsummering nevnte Futsæter at det neste store som kommer til å ha betydning for radiobransjen er smarte høytalere, men han tror ikke det kommer til å forandre mye i 2018. Han trodde også at troverdighet blir viktigere for medier og der har lokalradio gode muligheter.
Han spår at lokalradio vil fortsette å vokse i 2018!