– Vi er inne i en ny ære for lyd! Det sa Vilde Batzer, podkastsjef i NRK på landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund i Kristiansand.
Hun jobber med å tilpasse NRKs innhold til podkast-formatet og tror at podkast kommer bare til å bli større og større.
I USA hører 24 % av befolkningen på podkast minst en gang i måneden (2017), det er opp fra 21 % i 2016. Den største aktøren på podkast i USA er allemnnkringkasteren NPR.
– Det er en klar trend at det er få som blir sikkelige store på podkast, men lyttingen sprer seg på nisjepodkaster med ganske lave tall, fortalte Batzer, men dette mente hun faktisk er en fordel for lokalradio som har lokalt innhold.
Podkast er godt kjent i befolkningen. 77 % sier i en Interbuss-undersøkelse at de kjenner til podkast. 5 % av befolkningen hører på podkast daglig (2017). Det er opp fra 3 % i 2016 og 2 % i 2015.
Podkast er mest for de under 45 år, et stort flertall av de over 60 år har aldri hørt på en podkast. Blant brukere mellom 20 og 29 år fordeler de like mye tid på podkast som på lineær radio.
Vilde Batzer, NRK på landsmøtet 2018 Foto: Tor Erik Schrøder.Når det gjelder innhold er det humor og historier fra virkeligheten som er det mest interessante. Men det er også forskjell fra menn til kvinner. Sport står sterkt hos menn, mens kjærlighetshistorier står sterkt hos kvinner.
NRK har tall som viser at 8,2 % ukentlig hører på en podkast fra NRK, det er en solid økning på det siste halvåret. Den mest populære er To Hvite Menn, men også Hos Peder har hatt mange lyttere.
Tallene forteller også at en podkast lever lenge og at bare 8 % av lyttingen er på nye, ferske podkaster.