Det er en del forandringer i den nye avtalen mellom rettighetsorgansiasjonen Gramo og norske lokalradioer. Det fortalte direktør Martin Grøndahl på landsmøtet i Kristiansand.
I den nye Gramo-avtalen fokuseres det mer på musikkbruk og omsetning enn på dekningsområde og potensielle lyttere.
Et eksempel: Vederlaget til Gramo vil være på 2% for radioer med årlig omsetning på under to millioner kroner og en musikkprosent under 49 %.
Dekningsområde og antall potensielle lyttere vil ikke lenger ha noen betydning.
Omsetning i denne sammenheng betyr brutto reklameomsetning og netto bingoinntekter, tilskudd skal ikke regnes med. Det er også en minimumsvederlag og i tillegg er det ekstra avgift for simulcast.
Nytt av året er at alle radiostasjoner skal rapportere musikkbruk. Alle låter må registereres fra 1. januar 2018 og sende nødvendig informasjon
Gramo har avtale med 16 000 musikkbrukere, deriblant lokalradio. Gramo får inntekter bruk av musikk i kringkasting og offentlig fremføring, det er snakk om rundt 100 millioner kroner årlig for kringkasting. For lokalradio varierer det mellom 9 og 12 millioner årlig.
50 % av overskuddet går til musikere og artister og 50 % til plateselskap og mastereiere. 90 % av pengene blir utbetalt individuellt.