Radio holder stand! Det er ikke noe å lure på. Folk hører mye på radio, Det sa Birgitte Løvaas fra P4, med over 30 års erfaring fra salg av radioreklame, på landskonferansen til Norsk lokalradioforbund.
Hvorfor holder radio stand? Jo, folk vil holde seg oppdatert, bli underholdt, høre god musikk og ha godt selskap. Det nevnte Løvaas som gode grunner. Du kan også lytte samtidig som du gjør andre ting. Og, ikke minst er det gratis å høre på radio!
For de som skal selge radioreklame er det viktig å fokusere på radioens fordeler: Du kan ikke scrolle forbi, du kan snakke ut og fortelle en historie. På Some og digitale medier har du veldig dårlig tid, det har du ikke på radio.
Radio bygger emosjoner
Radio har også en unik mulighet til å lager bilder i hodet på lytteren. Radio kan treffe hjertet og bygge emosjoner, sa Løvaas. Radioreklame er også nær kjøpsøyeblikk, fleksibelt og hurtig. En radioreklame kan settes på og tas av raskt. Og ikke minst er radio norsk og redaktørstyrt.
Blant annet tipsene hun kom er at det er viktig å vite at du treffer både dine kunder og dine ansatte på vei til jobb. Det er ikke bare nye kunder man skal treffe. Radio egner seg godt til merkevarebygging og til å få kunder inn i butikk eller på nett.
Et annet tips er stillingsannonser. Det er mange som trenger arbeidskraft i våre dager. Radioannonsering gir flere kandidater enn vanlig annonsering.
I samtale med kunden er det viktig å lytte til og ha fokus på kunden, det er viktig å være geniunt interesseert i produktet
Salg er The numbers game. Det er viktig å booke nok møter. I P4 har man krav om 20 – 30 møter med kunder hver eneste måned. Og det er de temposterke som gjør det best.
P4-selger avslørte hvordan hun jobber
Løvaas fortalte litt om sin arbeidsuke og avslørte at hun er en liste-person. Hun setter opp en liste over hvem skal ringes, hvem som kal ha tilbud, når det er tid for research osv. Hennes tips var at det er lite vits i å ringe til folk på mandag formiddag. Da er folk i interne møter og skal diskutere hva de gjør i helgen.
Et kanskje litt overraskende tips er at du bør ringe nye kunder når du har energi til det, for eksempel etter at du har gjort en god salgsavtale Rent praktisk anbefaler hun at du står eller går rundt når du ringer.
En ting man må vite på forhånd er hvilken jobb skal radio gjøre for annonsøren? Kan du ikke svare på det kan du la være å ringe. Det handler om hva ønsker kunden å oppnå, hvilke behov har hen?
Hun lener seg også mye på samarbeidspartnere som radioproduksjonsbyråer. De lager forslag til lydspotter som gir kunden et klart inntrykk av hvordan det vil høres ut, men kunden betaler ikke før de er fornøyd, hitraten på dette er 8 av 10, avslørte Løvaas.
Hun fikk også et spørsmål om frekvens og antydet at en spot kan gå over 30 ganger pr. dag, men det er enda viktigere at den går over tid. Så, tenk langsiktig!