Illustrasjon: Pål Lomeland/NLR
Mediepolitikk

Delte meninger om produktplassering

Det er intern uenighet i radiobransjen om nye regler for produktplassering på radio. Norsk lokalradioforbund ønsker endringene velkomne, rikskanalene er skeptiske. 

Produktplassering er velkjent fra TV og filmer, der annonsører får lov til å plassere sine produkter inne i et redaksjonellt produkt, eller at hovedrolleinnehaveren kjører en bestemt type bil i en film. Så langt har dette ikke vært lov på radio.

Nå har regjeringen foreslått å endre kringkastingsloven, slik at også radiokanalene kan tjene penger på produktplassering.

I et forslag som ble sendt på høring i januar, skriver Kulturdepartementet at det ikke kan se «noen saklig grunn til å forskjellsbehandle radio, tv og audiovisuelle bestillingstjenester når det gjelder produktplassering».

Lokalradioene ønsker forslaget velkommen:

– Vi ser veldig positivt på at reglene blir liberalisert. Alle potensielle inntektskilder for en bransje som sliter litt i motvind, er kjærkomne, sier Pål Lomeland, daglig leder i Norsk lokalradioforbund.

På TV er produktplassering merket og Lomeland sier at det er litt tidlig å si hvordan dette kan gjøres i praksis på radio.

– Intensjonen med loven er at man kan omtale varer og tjenester i redaksjonelle flater, gjennom å merke ved sendestart og sendeslutt at programmet inneholder produktplassering. Det kan for eksempel gjøres ved at en programleder omtaler et produkt, eller på andre mer kreative måter, sier Lomeland til Klasse­kampen.

Han tror lytterne ikke har noe problem med å akseptere produktplassering, men at det må gjøres på en elegant måte:

– …..på radio skal du hele tida fange lytternes oppmerksomhet. Så produktplasseringen må pakkes inn på en måte som gjør at den er tiltalende. Det kan være en vanskelig øvelse, sier Lomeland til avisa.

Lokalradioene møter motbør hos rikskanalene. Lasse Kokvik i Radio Norge, er skeptisk til produkt­plassering på radio.

– Det er en utfordring å plassere et produkt i bakgrunnen med stemmebruk. For å få fram produkter ved hjelp av lyd, må man rett og slett snakke om dem, og her skal man være varsom all den tid man skal følge regelverket. Vi kommer ikke til å bruke tid på dette, sier han til Klassekampen.

Les hele saken i Klassekampen

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar