• English
  • Finn din lokalradio
  • Kontakt oss
onsdag 12. november 2025
  • Logg inn
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Lyddager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Medlemsportalen
Søk om Pressekort
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Lyddager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
Ingen resultater
Se alle resultater
Hjem Nyheter Mediepolitikk

Ledig plass på DAB er svaret fra Raja

blank Av Kyrre Dahl
26.05.2021
i Mediepolitikk
A A
Ledig plass på DAB er svaret fra Raja

Abid Q. Raja - Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet

164
VISNINGER
Del på FacebookDel på Twitter

Kulturminister Abid Raja har svart på et skriftlig spørsmål om reklameforbud på FM i storbyene. Han mener at lokalradio skal digitaliseres og at det er mer enn nok plass for lokalradio å sende på DAB. 

Det var stortingsrepresentant fra Sp, Åslaug Sem-Jacobsen, som sendte inn et skriftlig spørsmål til kulturministeren.

Hennes spørsmål var:

Hva er begrunnelsen for at departementet plutselig foreslår et slikt totalforbud mot reklame, sponsing og produktplassering for en gruppe av lokalradioer som sender på FM, og på hvilket vis gagner det mediemangfoldet vårt at alle som bor i de fire største byene våre med et slikt forbud kommer til å få langt færre lokalradioer å lytte til siden lokalradioene er avhengig av denne typen inntekter for å overleve?

Radio SKAL digitaliseres, skriver Raja

I svaret som nå foreligger skriver Kulturministeren at det er et  underliggende premiss at radiomediet skal digitaliseres.  Det pekes videre på at det er ledig kapasitet i DAB-nettene i storbyområdene.

Når det gjelder reklameforbudet så avviser Raja at dette kommer «plutselig»:

– Lokalradioene det er snakk om har konsesjon til å sende nisjeradio på ikke-kommersielt grunnlag i og rundt de store byene. Forslaget som er sendt på høring innebærer noen endringer for å sikre at disse radioene faktisk driver ikke-kommersielt i tråd med det Stortinget har bestemt, går det fram av svaret.

Raja viser til at Stortinget har bestemt at det ikke skal være kommersielle lokalradioer på FM i storbyene for å ikke forsinke digitaliseringen av radiomediet.

De nasjonale radiokanalene slo av sine FM-sendere i 2017, mens lokalradio utenfor storbyene fikk fortsette på FM som før. Samtidig innførte Stortinget strenge begrensninger på FM i storbyene, blant annet samsendingsforbud og inntektsbegrensning.

Når det gjelder de lokalradioene som faktisk blir rammet av et reklameforbud mener Raja at det i praksis er svært få og at de har liten reklameinntekt i dag ( nå er begrensningen 135 000 kr. i året ) og at denne endringen vil få liten betydning.

Han viser også til at lokalradio kan få støtte til digitalisering, men etter det lokalradio.no kan se skriver han ingenting om hvordan nisje-radioene  i storbyene skal få sine driftsinntekter fra.

Hele svaret fra Kulturminister Abid Raja: 

Omleggingen fra analog til digital radio har strukket seg over mange år og er blant annet forankret i to stortingsmeldinger og Stortingets behandling av disse. Et underliggende premiss har hele veien vært at radiomediet skal digitaliseres. Samtidig har man vært opptatt av å legge forholdene best mulig til rette for lokalradioene gjennom teknologiskiftet, da disse anses som viktige bidragsytere til det norske mediemangfoldet. Dette er også bakgrunnen for at vi har vedtatt endringer i tilskuddsordningen for lokale lyd- og bildemedier og sendt på høring et forslag om å forlenge eksisterende FM-konsesjoner for lokalradio i ytterligere fem år, frem til utgangen av 2026. Vi ser at lokalradio trenger mer tid til å gjennomføre overgangen til digital distribusjon.

Det er ikke riktig beskrivelse at departementet nå plutselig foreslår et totalforbud mot reklame, sponsing og produktplassering for en gruppe lokalradioer som sender på FM. Lokalradioene det er snakk om har konsesjon til å sende nisjeradio på ikke-kommersielt grunnlag i og rundt de store byene. Forslaget som er sendt på høring innebærer noen endringer for å sikre at disse radioene faktisk driver ikke-kommersielt i tråd med det Stortinget har bestemt.

I Meld. St. 8 (2010–2011) Digitalisering av radiomediet konkluderte departementet med at det ikke ville være forsvarlig å avvikle de riksdekkende FM-sendingene uten at de største lokalradioene samtidig ble digitalisert. Bakgrunnen var at de største kommersielle lokalradioene og de riksdekkende aktørene i noen grad konkurrerte om de samme annonseinntektene og at myndighetene ville sørge for at disse aktørene fikk mest mulig like og rettferdige vilkår. Departementet ville komme tilbake til hvilke lokalradioer som burde få fortsette på FM og hvilke som måtte slukke, et opplegg Stortinget stilte seg bak.

I Meld. St. 24 (2014-2015) Rammevilkår for lokalradio i samband med digitaliseringa av radiomediet redegjorde departementet for hvordan ulike hensyn måtte balanseres. Dersom en åpnet for at alle de kommersielle lokalradiokonsesjonene på FM ble forlenget eller lyst ut på nytt i de fire største byene, ville det kunne undergrave eller forsinke teknologiskiftet, fordi det da fortsatt ville finnes et relativt omfattende tilbud på FM. Departementet redegjorde for hvilke kommersielle lokalradiokonsesjoner på FM i storbyområdene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, de såkalte slukkeområdene, som ikke ville bli forlenget eller utlyst på nytt etter at det riksdekkende nettet var blitt digitalisert i 2017. En forutsetning var at det i hvert av konsesjonsområdene skulle være etablert et nett som ga lokalradioer i området mulighet til å sende på DAB der det ikke er noe tak for kommersielle inntekter. Lokalradioer som ønsket å drive kommersielt i storbyområdene fikk, og har fortsatt, anledning til det på DAB i Lokalradioblokka.

I slukkeområdene åpnet departementet for at nisjekonsesjonærer skulle få en mulighet til å fortsette på FM også etter 2017, men underlagt strenge inntekts- og utbyttebegrensninger for å sikre at nisjeradioene bare ble brukt til ikke-kommersiell lokalradiovirksomhet.

Komiteen stilte seg også bak dette opplegget.

I Prop. 1 S (2019 –2020) redegjorde departementet for arbeidet med en forlengelse av FM-konsesjoner for lokalradio, på bakgrunn av Medietilsynets anbefalinger i rapporten «FM etter 2021». En av Medietilsynets anbefalinger var strengere rammevilkår på FM i slukkeområdene i forlengelsesperioden, ettersom tilsynet hadde erfart at regelverket for nisjekanaler i slukkeområdene var blitt utfordret gjennom markedsmessige og forretningsmessige tilpasninger. I budsjettproposisjonen redegjorde departementet for at det ville følge opp tilsynets anbefalinger og sende forslag til nye vilkår og endring av kringkastingsforskriften på høring.

Komiteflertallet merket seg at departementet ville følge opp Medietilsynets anbefaling om nye vilkår i og utenfor slukkeområdene, noe som ville innebære totalforbud mot å sende reklame, ha sponsorater eller benytte produktplassering i sendingene i slukkeområdet. Komiteen ba samtidig departementet i dette arbeidet vektlegge og utarbeide et regelverk for lokalradio på FM slik at nisjeradioer i storbyene har drivverdig økonomi også i perioden frem til 31. desember 2026.

I mai 2021 sendte departementet på høring forslag til endringer i kringkastingsforskriften, samt forslag til endrede konsesjonsvilkår i forlengelsesperioden. Hensikten er å ivareta Stortingets forutsetning om at radioene som fortsatt får mulighet til å sende på FM i slukkeområdene skal være ikke-kommersielle. I lys av Medietilsynets erfaringer med forsøk på omgåelse av eksisterende regelverk, mener departementet at tilsynet bør ha bedre regulatoriske virkemidler for å kunne ivareta Stortingets forutsetninger. Departementet foreslår derfor at et eksisterende konsesjonsvilkår om inntekts- og utbyttebegrensninger oppheves, og at det for kommende forlengelsesperiode i stedet fastsettes et konsesjonsvilkår med forbud mot at analoge lokalradioer i slukkeområdene kan sende reklame, sponsoridentifiseringer eller benytte produktplassering. Et slikt vilkår er objektivt konstaterbart og kan dermed håndheves effektivt gjennom å lytte på sendingene, og uten å måtte følge inntektsstrømmen bak reklamen. Forslaget utelukker ikke presentasjon av premier i forbindelse med avvikling av bingosendinger og konkurranser.

Ifølge opplysninger fra Medietilsynet vil forbudet mot reklame og sponsing kun omfatte 28 av de totalt 201 gyldige lokalradiokonsesjonene som per 8. februar 2021 finnes på FM. Disse konsesjonene har fra før et hovedsakelig ikke-kommersielt driftsgrunnlag.

Hele 19 av 24 konsesjonsinnehavere i slukkeområdene som rapporterte til Medietilsynet om driftsåret 2019, oppga ingen eller svært lave kommersielle inntekter. Etter departementets syn får et forbud mot reklamesendinger liten betydning for disse radioene.

Jeg viser videre til at de økonomiske forutsetningene for digitalisering av lokalradio er styrket gjennom endringer i tilskuddordningen til lokale lyd- og bildemedier. Med virkning fra 6. november 2020 kan det gis driftstilskudd til digitalisering av lokalradio. Nisjeradioer som sender i slukkeområdene skal prioriteres. I 2021 har Medietilsynet til sammen tildelt 4,6 millioner kroner til 48 lokalradioer i driftsstøtte til digitalisering. Det var flere lokalradioer i slukkeområdene for FM som ble prioritert og fikk støtte, blant annet Radio Latin-Amerika i Oslo, som mottok til sammen 250 000 kroner i digitaliseringsstøtte.

Det pekes videre på at det er ledig kapasitet i DAB-nettene i storbyområdene, ikke minst i Oslo, hvor flertallet av de aktuelle lokalradioene sender, og hvor det nylig er tildelt anleggskonsesjon til et nytt DAB-sendernett. I denne sammenheng vises det også til anleggskonsesjonærers plikt til å sikre at det minimum er en 24-timers sendeflate til fordeling mellom ikke-kommersielle lokalradioer. For lokalradioer som ønsker å etablere et kommersielt driftsgrunnlag, er det som kjent ingen begrensninger på digital plattform, utover de generelle reglene som gjelder kringkastere i kringkastingsloven.

Emneknagger: kulturministerenreklameforbud
Forrige innlegg

Mediestøtten må gjøres plattformnøytral

Neste innlegg

Radio 3 Bodø satser på fotball også i år

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Relatert innhold

Får dobbelt så mye i driftsstøtte
Mediepolitikk

Nok et krevende år for lokalradio

Av Kyrre Dahl
03.11.2025
Hard kamp om støtte til innovasjon
Mediepolitikk

Hard kamp om støtte til innovasjon

Av Kyrre Dahl
21.10.2025
Neste innlegg
Radio 3 Bodø satser på fotball også i år

Radio 3 Bodø satser på fotball også i år

Fått med deg disse sakene?

  • Er det en parodi på lokalradio?

    Er det en parodi på lokalradio?

    466 delinger
    Del 186 Tweet 117
  • Nå kan du ikke lenger finne sendere

    430 delinger
    Del 172 Tweet 108
  • Ny lokalradio på FM nær Oslo

    424 delinger
    Del 170 Tweet 106
  • Nissejakten på Radio Øksnes er blitt film

    365 delinger
    Del 146 Tweet 91
  • Disse bidragene skal representere lokalradio i Prix Radio 2023!  

    335 delinger
    Del 134 Tweet 84
  • Nå kommer filmen om Røverradioen

    308 delinger
    Del 123 Tweet 77
  • De 20 største lokalradioene i Norge

    267 delinger
    Del 107 Tweet 67
  • Dette er de Prix-nominerte fra lokalradio

    256 delinger
    Del 102 Tweet 64

Samarbeidspartnere

Aldena

Aldena

www.aldena.it
AdMaster

AdMaster

www.admaster.info
Kantar

Kantar

www.kantar.no
Wordcast Systems

Wordcast Systems

www.worldcastsystems.com
Ferncast

Ferncast

www.www.ferncast.com
Broadcast Radio Ltd

Broadcast Radio Ltd

www.broadcastradio.com
Radiozeit

Radiozeit

www.radiozeit.de
Tinex Group

Tinex Group

www.tinexgroup.no
Soundware

Soundware

www.soundware.no
Paneda

Paneda

www.paneda.no
Radioplayer Norge

Radioplayer Norge

www.radioplayer.no
Gramo

Gramo

www.gramo.no
DB Broadcast

DB Broadcast

www.dbbroadcast.com
Teko Broadcast

Teko Broadcast

www.tekobroadcast.com
Xperi Inc

Xperi Inc

https://xperi.com
COM-TECH

COM-TECH

www.com-tech.it
Thimeo

Thimeo

www.thimeo.com
TRedess

TRedess

www.tredess.com
logo_nlr_vert

NO 961 128 641 MVA
Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

Telefon: +47 22 40 27 20
E-post: post@lokalradio.no

Norsk Lokalradioforbund er  interesseorganisasjonen for lokalradioer i Norge. Våre medlemsstasjoner er av ulik størrelse, og opererer både i det ideelle og det kommersielle radiolandskapet. Vår viktigste oppgave er å arbeide for gode og stabile rammebetingelser som sikrer en sterk, varig og lønnsom bransje.

Vi ble stiftet i 1982 og er medlem i Norsk Presseforbund. Forbundet har kontor på Pressens Hus i Oslo og i Kristiansand.

Ansvarlig redaktør: Pål Lomeland
Webredaktør: Kyrre Dahl

Personvernerklæring

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ingen resultater
Se alle resultater
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Lyddager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • Medlemsportal
      • Radiotjenester
      • Medlemsverktøy
      • Bransjestatistikk
      • Lytterdokumentasjon
      • Kunnskapsbase
      • Digitalportal
      • Fordelsprogram
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til medlemsportal
Gå til konferanseportal
Søk om pressekort
Finn din lokalradio
Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.