Hallo Ski får ikke lenger lov til å spille musikk. Det har Oslo tingrett bestemt etter et krav fra TONO
Den meget spesielle dommen har sin bakgrunn i at lokalradioen Hallo Ski, drevet av Norsk lokalkringkasting, ikke har betalt vederlag til rettighetsorganisasjonen TONO gjennom flere år. Det er dn.no som melder at Hallo Ski har tapt saken i Oslo Tingrett og dermed ikke lenger kan spille musikk.
– Dette er et svært gledelig resultat. Vi er blitt gitt medhold av retten for at man ikke kan drive radio på rettighetshavernes bekostning, uten tillatelse og uten å betale for seg, sier avdelingsdirektør for kringkasting Inger Elise Mey i Tono til nettstedet.
Oslo tingrett har ilagt Hallo Ski en midlertidig forføyning, som er en midlertidig rettsavgjørelse i påvente av at radioen gjør opp for seg.
– Saken vil bli anket, sier advokat Hedvig Svardal, som representerer Norsk Lokalkringkasting til dn.no.
Det skal være snakk om beløp i million-klassen fordelt på flere år. Hallo Ski er en lokalradio som er innenfor de såkalte “slukke-områdene”, der Stortinget har bestemt at de som er igjen på FM kan maksimalt tjene 135 000 kroner i året i reklameomsetning. Kravet fra TONO er altså godt over denne inntektsbegrensningen.
Samtidig mener Medietilsynet at Hallo Ski, sammen med to andre lokalradioer i Oslo-området har brutt konsesjonsvilkårene. Medietilsynet har slått fast at Asker og Bærum Lokalradio, Norsk Lokalkringkasting og Radio Hurum alle har brutt grensen på 135 000 kroner i året i reklameinntekter. I tillegg mener tilsynet at Norsk Lokalkringkasting og Radio Hurum har videresendt innhold fra Radio Metro i strid med vilkårene i konsesjonen.
Til sammen må lokalradioene betale litt over én million kroner i gebyr. Norsk Lokalkringkasting alene ilegges et overtredelsesgebyr på 500 000 kroner, heter det i en pressemelding fra april.
For ordens skyld, det er ikke Radio Metro som eier eller driver Hallo Ski, men har levert musikk i et samarbeid. Dette vil bli satt på pause etter dommen i tingretten.
Metro-sjef Svein Larsen sier til dn.no at han er villig til å betale fremtidige regninger til TONO, men han kommer ikke til å gjøre opp historiske krav.
Har aldi skjønt hvorfor radiostasjoner skal måtte betale for å drive reklame for artister. Hver gang en sang spilles er det promotering av artisten og sangen. Beste måten å nå ut til folk på. Før i tiden (og kanskje nå også) tok radiostasjoner seg betalt for å gi artister spilletid. Da var det galt også.