Svein Larsen under landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund i 2018
Mediepolitikk

Mener NRK er i ferd med å ta kvelertak på kommersiell radio

Det er ingen andre områder i det norske mediemarkedet hvor en aktør har en så dominerende posisjon som NRK har på radio. Det skriver Svein Larsen i Metrogruppen i en bekymringsmelding til Medietilsynet. 

Bakgrunnen er at Medietilsynet har bedt om innspill til NRKs bidrag til mediemangfoldet og har fått et solid svar fra Svein Larsen:

– Jeg er generelt positiv til NRKs rolle som allmennkringkaster, men på radio har de fått en altfor dominerende posisjon. Det svekker definitivt muligheten for mediemangfold. Med så høye lyttertall som NRK har er det nærmest ikke plass til andre aktører i det norske markedet verken nasjonalt eller lokalt, skriver Larsen i sitt innspill, som har fått overskriften “Bekymringsmelding”. Han starter sitt brev med:

– Det er ingen andre områder i det norske mediemarkedet hvor en aktør har en så dominerende posisjon som NRK har på radio. Denne posisjonen er gradvis blitt ytterligere styrket gjennom de seneste år. NRK har nærmere 70 prosent av lyttermarkedet. Det betyr i praksis at NRK er i ferd med å ta kvelertak på det kommersielle radiomarkedet i Norge. Det gjelder både nasjonal kommersiell radio og lokalradio, står det i bekymringsmeldingen.

– Dette skyldes først og fremst de helt overlegne ressursene som NRK disponerer. De har nærmere 2 milliarder i året for å lage et radiotilbud til det norske folk uten at de har en daglig bekymring for inntektene. Ressursene brukes også slik at de i svært mange tilfeller møter de kommersielle aktørene på deres hjemmebane både ved sin formatering av lytterflater og sin musikkbruk. Fortsetter denne utviklingen vil kommersiell radio i Norge bli ytterligere marginalisert og langsomt forsvinne. Det vil for de fleste ikke fremstå som et mediepolitisk mål, mener Larsen.

Den tidligere Metro-sjefen skriver i sitt innspill at myndighetene må bidra til at mindre aktører som har forutsetninger for det kan overleve.

– Når det gjelder lokalradio må man sørge for de best mulig rammebetingelser. Det betyr fleksibilitet når det gjelder FM-lisensene slik at ressursene kan brukes fornuftig, rettferdige støtteordninger og dessuten legge bort forslag om reklameforbud for mindre radioaktører. Svekkes lokalradio, svekkes mediemangfoldet og NRK styrkes ytterligere, står det i brevet.

I bekymringsmeldingen står det også at Medietilsynet de siste årene tatt mange skritt i riktig retning for å støtte lokalradiobransjen, men at forslaget om reklameforbud for nisjekanaler i de store byene virker imidlertid negativt for tilsynet. Larsen er hard i sin kritikk:

– Dette er en tilbakevending til 80-tallets reguleringsmani og minner mer om autoritære regimer som vi ikke vil bli sammenliknet med. Det er muligens provokatorisk, men fullt ut relevant å spørre: Bør det også innføres reklameforbud for lokalaviser i storbyområdene?

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar