Illustrasjon Foto: Pixabay
Mediepolitikk

Musikkbransjen støtter lokalradioene

Både Gramo og Musikkindustriens Næringsråd mener lokalradioene bør få fortsette på FM også etter 2021. De mener begge at dette vil styrke norsk og lokal musikk. 

Det er kommet inn rundt 100 høringsuttalelser til Medietilsynet som har bedt om innspill rundt hvorvidt lokalradioene skal få lov til å fortsette på FM også etter 2021.

Så langt er det bare konkurrentene P4-gruppen og Bauer Media som er negative til det, mens musikkbransjen er entydig positive:

– Lokalradioene er viktige utstillingsvinduer for nye utgivelser, promotering av lokale konserter, festivaler og andre arrangement. Disse er det viktig å bevare, skriver Musikkindustriens næringsråd i sin høringsuttalelse.

–  Lokalradioene er i en unik posisjon til å dyrke lokal musikk og kultur for mennesker i sitt distrikt. Lokalradioene blir også da formidler av ulike, såkalt typisk norske musikksjangre, skriver Gramo i sin høringsuttalelse.

Begge to er opptatt av norsk musikk og ser lokalradio som en viktig formidler av dette etter at konsesjonskrav om norskandel hos de riksdekkende radiokanalene ble borte ved overgangen til DAB.

– Norsk musikkbransje trenger fortsatt norsk radio for å promotere og få norsk musikk spilt over hele landet. Vi ønsker derfor at dagens lokalradiokonsesjoner forlenges til 2031, skriver Musikkindustriens næringsråd.

– Gramo mener helt klart at lokalradioene står for en viktig og verdifull formidling av norsk og lokal musikk, og at dette er en god og viktig grunn til å opprettholde FM-konsesjoner for lokalradio i distriktene, skriver Gramo, som legger til:

– Som lokalradioforbundet selv sier, har lokalradioenes distribusjon over FM ingen kostnader for samfunnet, og den er i tillegg rimelig i drift for lokalradioene. De økonomiske konsekvensene for å opprettholde en god norskandel og mangfoldig musikkdistribusjon er lave.

– Skal det legges til rette for investeringer i kreativt innhold må det også legges til rette for å beholde infrastruktur som bidrar til at kreative yrker kan skapes. Lokalradio på FM, og særlig innsatsen for å løfte lokale og regionale artister, er en  naturlig del av en slik infrastruktur, skriver Musikkindustriens Næringsråd

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar