Norsk lokalradioforbund mener at NRKs store markedsandel gjør det vanskelig å finansiere driften av lokalradioene med reklame alene. Dette kommer fram i et høringssvar angående NRK-plakaten.
Kulturdepartementet har invitert til innspill om NRK-plakaten og Norsk Lokalradioforbund er blant de som har levert inn et høringssvar. Der kommer det fram at NRKs sterke posisjon er en stor utfordring for lokalradioene:
– NLR mener det hemmer utviklingen i lokalradiobransjen at NRK sin markedsandel på radio er så dominerende, også i de mest kommersielle segmentene. Lokalradiobransjen opplever i en slik situasjon at det er utfordrende å skulle oppnå høye nok markedsandeler til å finansiere journalistikken med annonseinntekter alene, står det i høringssvaret.
NLR understreker at de mener en god allmennkringkaster er viktig for norsk mediemangfold, og for å opprettholde tilgang til kvalitetssikret informasjon for hele befolkningen.
NLR mener NRK har et spesielt ansvar for å sikre publikum tilbud i nisjer som ikke dekkes godt av de kommersielle medieaktørene og for å fremme bredden i norsk musikk, et felt vi ser det er vanskelig for de kommersielle aktørene å finansiere.
– NLR vil gjøre oppmerksom på at NRKs markedsposisjon er langt sterkere på radio, sammenlignet med andre plattformer statskanalen opererer på. Vi anser det derfor som vesentlig at denne delen av kartleggingen får prioritet, slik at det for fremtiden kan legges til rette for et balansert og bærekraftig radiomarked for alle typer aktører, står det i høringssvaret.
Norsk lokalradioforbund påpeker i sitt høringssvar at lokalradioene er en viktig rekrutteringskanal for NRK, og flere av NRK sine største radio og TV-profiler har bakgrunn fra lokalradio. NLR mener det er viktig å styrke lokalradioene for å sørge for fortsatt rekruttering til bransjen for fremtiden, og vi mener NRK kan spille en aktiv rolle i dette arbeidet.
– NRK-dominansen er, slik NLR ser det, en av hovedårsakene til at det kommersielle lokalradiomangfoldet er under nedbygging og at få lokale medier er i stand til å konkurrere med statskanalens regionale sendinger. NRKs sterke utvikling på radio vil kunne utfordre de kommersielle lokalradioaktørenes muligheter til å finansiere journalistikken fremover. Om utviklingen fortsetter slik vi ser det i dag, er det fare for at NRK vil bidra til å redusere mangfoldet ved at andre blir svekket eller i verste fall borte, skriver forbundet i sitt høringsvar.