Daglig leder i Metro Sounds, Hilde Apneseth, er skeptisk til NRKs dominerende posisjon i radiomarkedet.
Det har nylig vært en høringsrunde om NRK-plakaten og etterfølgende ordskifte om NRKs oppgaver og fremtid. I en kommentar som er publisert i Kampanje påpeker Metro-sjefen den svært tøffe situasjonen for lokalradio i konkurranse med statskanalen:
– For oss føles kampen mot NRK som helt urimelig vanskelig. Når Aller, Amedia og Schibsted frykter statskanalens nettsatsing, trenger man ikke mye fantasi for å forstå hvordan konkurransen oppleves for oss som kjemper mot NRK på radio og podkast, sier Apneseth, som stiller spørsmålstegn ved flere av prioriteringene:
– Jeg stiller for eksempel spørsmålstegn om hvorfor NRK har en radiostasjon som heter MP3. Kanalen er ekstremt kommersiell i sitt uttrykk, med unntak av at man selvsagt slipper den forhatte reklamen resten av bransjen er avhengig av for å overleve.
Hun fortsetter med å påpeke at MP3 er en ren musikkanal uten noe redaksjonelt innhold, som ikke gjør annet enn å stjele lyttere.
Apneseth har merket seg NRK-sjefen Thor Gjermund Eriksens kommentar til kritikken fra andre medier og mener han fremstår som arrogant. Hun kommer med følgende invitasjon til ham:
– Thor Gjermund Eriksen fremstår arrogant, og ikke minst uvitende, når han påstår at NRKs totalt dominerende posisjon ikke er konkurransevridende. Jeg inviterer derfor NRK-sjefen til en ukes internship i Radio Metro slik at han får en justering av sitt verdensbilde.