Fra nøkkeloverrekkelsen mellom Trine Skei Grande og Abid Raja. Foto: Ketil Frøland/Kulturdepartementet
Mediepolitikk

Stortinget forlanger krisepakke for mediene

Stortinget ber kulturminister Abid Raja om å komme med målrettede krisetiltak for mediebransjen. Det kom fram på pressekonferansen der en kontantstøtte for næringslivet ble lagt fram. 

I formiddag presenterte et stortingsflertall en krisepakke for næringslivet som er rammet av korona-pandemien. Det innebærer en kontantstøtte til bedrifter som har mister omsetningen på grunn av krisen på totalt 50 milliarder kroner.

Det kom også fram at Stortinget ber regjeringen om målrettede krisetiltak for mediebransjen:

–  I noen bedrifter trenger vi at folk jobber i denne perioden. Mediebedriftene er en av de. Nå får vi en bestilling til regjeringen at vi kommer tilbake til en sak også for mediebedrifter som opplever stort fall i annonseomentingen som gjør at journalister kan gå på jobb i stedet for å bli permittert, sa nestleder i Venstre, Ola Elvestuen på pressekonferansen.

– Jeg har i flere uker vært veldig bekymret for mediene og pekt på at vi er nødt til å få en krisepakke for de også. De har en samfunnskritisk funksjon og er ikke skrudd sammen på andre måter som gjør at de kan dra nytte av andre krisepakker som er kommet, sier kulturpolitisk talsperson i Senterpartiet,Åslaug Sem-Jacobsen til Kampanje.

Hun mener ministeren og departementet har valgt å sitte på gjerdet og vente, også etter fredagens møte med medieorganisasjonene.

– Da må Stortinget ta grep og instruere regjeringen om å komme med en krisepakke til mediene der de andre krisepakkene ikke strekker til, sier Sem-Jacobsen til Kampanje.

Kulturminister Abid Raja viser forståelse for medienes utfordringer, men vil ikke sette inn særegne tiltak for mediebransjen nå. Det kom frem i fredagens møte, der presseorganisasjonene møtte statsråden og representanter fra departementet. Lokalradioforbundet fikk i møtet presentert sine synspunkter og bransjestatus som viser at situasjonen nå er alvorlig for mange lokalradioer.

Styreleder i Lokalradioforbundet, Aslak Sommerfelt Skretting fortalte om en svært utfordrende situasjon for lokalraioene. NLR har nettopp presentert resultatet fra en ny undersøkelse blant sine medlemmer som viser at 40 prosent av årsverkene i lokalradiobransjen nå er permittert. Det er de største kommersielle aktørene som er hardest rammet, og flere lokalradioer rapporterer allerede om likviditetsutfordringer.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar