Sverige flagg
Mediepolitikk

Svenske radioer kan få pressestøtte

I en ny utredning i Sverige foreslås det at den eksisterende pressestøtte forvandles til mediestøtte og utvides til å gjelde også andre plattformer enn papiraviser. Det kan bety at også svenske lokalradioer i framtiden kan få støtte til drift.

I ett sluttdokument fra Medieutredningen i Sverige, som ble lagt fram i går, foreslås det konkret å øke dagens støtteordninger fra 576 millioner svenske kroner til 732 millioner kroner. Samtidig skal ordningen med pressestøtte utvides til å også gjelde andre typer medier.

Støtten skal i fremtiden gå til generelle nyhetsformål, uavhengig av plattform. ”allmänna nyhetsmedier oavsett innehålls- eller spridningsform”, heter det i dokumentet.

Dette ligner litt på det som har skjedd i Norge, men det er også viktige forskjeller. Svenskene foreslår å ta vekk kritieriet om betalt opplag og det skal også bli lettere for nystartede medier å få støtte. I stedet settes det andre kriterier som at minst 60 % av inneholdet må være redaksjonellt og 20 % egenprodusert, i tillegg til at innhold publiseres minst en gang i uken.

Støtten skal kunne gis til alle typer medier, både TV, radio, papiravis, nett og annet. Den kan gis som produksjons-støtte, distribusjons-støtte og til utvikling, melder radionytt.se. Utfra forslaget som foreligger er det ingenting i veien for at svenske lokalradioer kan få støtte til videre drift, dersom de har redaksjonellt innhold.

Utredningen foreslår at det hele administreres av en nemnd, underlagt det svenske medietilsynet, men der pressen har sine medlemmer i nemnda. De foreslår også at det etableres et nytt allmennkringkastingsselskap som skal ta seg av andre medier enn de etablerte. I Sverige er det SVT som driver med TV og SR som driver med radio.

Når det gjelder finansieringen av mediene er rapporten mer uklar. Den foreslår rett og slett en ny utredning for å finne ut hvordan dette skal finansieres.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar