Hilde Apneseth, radiosjef i Metro. FOTO: Niklas Øymo
Mediepolitikk

Tror Metro får en million i støtte

I forrige uke la kulturminister Abid Raja fram et forslag til kompensasjonsordning for medier som taper inntekter på grunn av koronakrisen. Hilde Apneseth i Radio Metro har tro på at de kan få en million kroner i støtte fra ordningen. 

Støtteordningen fra Staten innebærer at mediene kan få kompensert inntil 60 prosent av omsetningsfallet i perioden, oppad begrenset til 15 millioner kroner. For Metro innebærer det rundt 1 million kroner, men det eksakte beløpet er veldig usikkert.

– Koronastøtten fra staten gjør at Radio Metro kan holde seg i live utover høsten, men radiostasjonen er fortsatt avhengig av at reklamemarkedet tar seg opp.

Det forteller Apneseth, som er administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Radio Metro til Journalisten.

– En drøy million er kjempebra, det er et ordentlig bidrag. Men vi taper én million i måneden, så det er ikke dette som kommer til å redde oss, sier radiosjefen.

Tidligere beregninger fra Medietilsynet viser at mediene ligger an til å tape inntekter på om lag 930 millioner kroner i perioden mars til mai i år, målt mot samme periode i 2019.

Lokalradioene rammes hardest av inntektsbortfall relatert til korona-situasjonen, viser tallene fra tilsynet. Totalt er det anslått et inntektsbortfall for lokalradioene på knappe 33 prosent i perioden mars til mai i år mot samme tid i fjor.

Radio Metro er en av flere lokalradioer som bare har en inntektskilde, annonser. Hun anslår at de har tapt cirka 30 % av omsetningen pr. måned siden koronakrisen startet.  Og dessverre fortsetter nedgangen i annonsemarkedet, selv om landet er i ferd med å gjenåpne. 

 – Det ser ut til å fortsette i overskuelig framtid. Dette er dramatisk for oss, det er tøffe tak, sier Radio Metro-sjefen til Journalisten. 

Radio Metro har permittert alle ansatte helt eller delvis, noe som har ført til redusert aktivitet også på lufta for alle Metros radiokanaler:

– Når pengene ikke kommer på konto før i juni, har jeg måtte permittere for at selskapet skal overleve og beholde arbeidsplassene for framtida, sier Apneseth.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar