De fleste har vel fått med seg at lokalradiokonferansen i år er utvidet med en hel dag. Dette er en dag full av faglig input for alle lokalradiofolk.
I år kan du få med deg ekstra mye fra landsmøtet i Norsk Lokalradioforbund. Normalt har konferanse-delen startet på fredag, men i 2022 starter vi allerede torsdag. Også denne dagen er fullpakket med innhold.
Det første som står på programmet er NRKs ønske om et tettere samarbeid med lokalradio.
Hege Iren Frantzen er redaktør for mediemangfold og samarbeid i NRK. Hun kommer til landsmøtet for å fortelle om hvordan NRK arbeider for å selvstendig bidra til det norske mediemangfoldet, og for å få innspill til hvordan NRK og lokalradioene kan jobbe mer sammen.
Det neste på programmet er «Hvordan skal radio møte fremtiden og hva betyr innføringen av 5G?»
Når innhenter fremtiden lineær radio på FM og DAB og hvilke muligheter gir 5G for radiodistribusjon? Sesjon ved Bjarne André Myklebust, distribusjonssjef i NRK.
Så går det rett over i en post som mange øknomiansvarlige og mange andre vil ha stor interesse av. «Medietilsynet: Foreslår 26 millioner i økt mediestøtte til lokalradio»
Medietilsynet foreslår blant annet en ny driftsstøtteordning med en årlig ramme på 20 millioner kroner for å styrke journalistisk produksjon i lokalradio. Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand orienterer om arbeidet med rapporten og forslagene som gjelder lokalradio.
De neste postene er minst like interessante:
Forskningssjef Knut-Arne Futsæter i Kantar Media går gjennom medietrender og deler sine forventninger til mediemarkedet i tiden fremover. Sesjonen vil ha et spesielt fokus på lokalradio, der en presentasjon av de sist oppdaterte tallene for lokalradiobransjen er selvsagt.
Hva er lov, hva er forbudt og hvor går grensene? Medietilsynet går nærmere inn på reklame- og sponse-regler som gjelder for radio. Sesjon ved Lars Erik Krogsrud, seniorrådgiver i Medietilsynet.
Hvordan kan digitalisering og gamification være relevant for norske lokalradioer? Kreativ Leder i Metro Sounds, Jan Ivar Wolstad tar deg med på en digital reise for å vise at fremtidens radio ikke er avhengig av tradisjonelle kringkastingsplattformer.
Radioplayer lanseres i stadig flere land, samtidig som tilbudet til både lyttere og radiokanaler utvides og forbedres. Bli oppdatert på den siste utviklingen i radiobransjens egen IP-radio tjeneste i Norge og internasjonalt. Sesjon ved Ole Jørgen Torvmark.
Skytjenester er en av de store trendene innenfor digitalisering og det er stadig flere virksomheter som benytter seg av ulike produksjonsløsninger i skyen. I denne sesjonen introduserer salgsleder i Jutel, Markku Juntunen, «RadioMan» som er en komplett skybasert radiokringkastingsplattform.
Den store fagdagen avsluttes med oppdatering og informasjon fra NKOM.
Så er det selvsagt satt av tid til middag og mingling på kvelden!
Landskonferansen foregår 10 til 13. mars i Trondheim. Det er ikke lenger mulig å melde seg på men mer informasjon om programmet finner du på: