Søndag er en spesiell dag for alle kommersielle radiokanaler. 1. pinsedag er nemlig en av årets fire reklamefrie dager på radio og kanskje den vanskeligste å huske?
Norske myndigheter har bestemt at det skal være helt reklamefritt på radio og TV fire dager hvert år. Det er 1. juledag, Langfredag, 1. påskedag og 1. pinsedag. Formålet med dette forbudet er at publikum ikke skal bli utsatt for kommersielle budskap på disse ekstra hellige helligdagene.
I år er det grunn til å være ekstra på vakt, fordi mange avslutter arbeidsuka allerede i dag, torsdag, siden det er grunnlovsdagen i morgen. Men, før du går hjem må du altså huske på at søndag 19. mai 2024 er en reklamefri dag.
Lokalradioene må selv huske å fjerne “vanlig” reklame fra sine kjøreplaner. Dersom man bryter regelen, kan man bli straffet for det.
Det er derimot mulig for ideelle organisasjoner å få litt gratis omtale på denne dagen. Mange lokalradioer tilbyr helt gratis «reklametid» på disse helligdagene til ikke-kommersielle organisasjoner.
Dette gjøres både som en service overfor organisasjoner som normalt sett ikke ville hatt råd til å reklamere, men også fordi det løser et logistikk-problem i mange radioer, i forhold til at det er lagt inn et visst antall minutter pr. time med reklame normalt.
Forskrift om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester § 3-3:
§ 3-3.Reklamefrie dager
Det er ikke tillatt å sende reklameinnslag på langfredag, 1. påskedag, 1. pinsedag og 1. juledag.
Mens vi først er innom temaet radioreklame så lurer du kanskje på hvor mye reklame det normalt er lov til å sende?
§ 3-1.Varighet:
Reklameinnslag skal samlet ikke utgjøre mer enn 20 prosent per klokketime. Reklameinnslag i form av telekjøp eller lignende direkte tilbud til seerne om salg, kjøp eller leie av produkter eller tjenesteytelser kan samlet ikke overstige en time av den daglige sendetid. Ingen reklameinnslag kan sendes utenfor reklameblokkene med unntak av direktesendinger fra idrettsbegivenheter.
De fleste reklamereglene gjelder både radio og TV, men det er en paragraf som er spesifikk for radio:
§ 3-9.Reklame i radio
Reklameinnslag i radio skal klart atskilles fra den ordinære programvirksomhet ved et særskilt lydsignal.
GOD PINSE! og
GRATULERER MED NASJONALDAGEN!