Medlemsinformasjon

#jegvilvite

På pressefrihetens dag 3. mai lanserte Norsk lokalradioforbund og de andre medieorganisasjonene en ny, felles kampanje under emneknaggen: “Jeg vil vite!”

Fra den minste lokalavis, gjennom nærradioen, regionale medier og fagpresse, til de store nasjonale mediehusene, har vi rik tilgang på fri og uavhengig, redaktørstyrt journalistikk.

Mens falske nyheter vurderes som en stor trussel mot demokratiet vårt, er det viktigere enn noen gang å minne oss, brukerne og myndighetene på at dette mangfoldet av medier ikke er noe vi kan ta for gitt. Nå trenger vi medier som kan formidle korrekt informasjon, som kan føre kontroll og som gis anledning til å stille spørsmål ved, og gi innsyn i, viktige beslutninger for samfunnet og den enkelte innbygger.  Mer enn noen gang før trenger vi dette mangfoldet av medier som kan gi svar på nettopp det hver enkelt av oss lurer på. Vi trenger å vite!

– Vi har utfordret en rekke samfunnsstemmer til å dele informasjon om hva de vil vite. Noen gjør det på video, andre gjennom tekst. Alle under emneknaggen #jegvilvite, sier assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening. Hun oppfordrer alle som bryr seg om å være informert, til å bruke kampanjen.

Medieorganisasjonene takker alle som bidro til kampanjen #takkfortilliten som ble lansert i påsken. Responsen var over all forventning, og kampanjen ble lagt merke til. Nå ønsker medieorganisasjonene å ta steget videre.

– Vi har utfordret en rekke samfunnsstemmer til å dele informasjon om hva de vil vite. Noen gjør det på video, andre gjennom tekst. Alle under emneknaggen #jegvilvite. Den finnes også som filter på Facebook i både bokmål, nynorsk og samisk versjon, sier Nybø.

Vi oppfordrer også dem som har bidratt, til å gjøre det samme. Men vi trenger flere stemmer. Alt fra dem som er synlige i den lokale samfunnsdebatten, til den vanlige kvinne og mann. Vi ber derfor dere om å spre oppfordringen om å delta, og at redaksjonene gjerne også går ut og spør publikum om hva de vil vite mer om.

Vi deler dette med dere nå, slik at dere neste uke kan ta kampanjen videre dersom dere ønsker det. Del gjerne med oss hvis dere bruker dette, så skal vi dele videre.

Kampanje-logoen er også denne gangen satt sammen av bokstaver fra logoer til små og store mediehus over hele landet.

Her er logoene som kan brukes fritt

En mulighet er å legge logoene på bilder og videoer som produseres, eller det går an å printe dem ut og bruke dem som visuelt element når folk forteller hva de vil vite.

Ønsker dere å søke opp filtrene på Facebook og bruke dem på profilbildet ditt, gjør dere det slik:

1. Trykk på ditt profilbilde på Facebook.

2. Velg «Legg til ramme».

3. Søk etter #jegvilvite, #egvilvite eller #munhaliidándiehtit og ta filteret i bruk.

Alt materiale vil være tilgjengelig fra kampanjestart kl. 18 søndag.

Tusen takk for hjelpen!

Bak kampanjen står følgende medieorganisasjoner:
Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for lokalaviser, Norsk Presseforbund, Norsk Lokalradioforbund, Fagpressen og Norsk Redaktørforening

Om forfatteren

blank

Pål Lomeland

Pål Lomeland er daglig leder i Norsk lokalradioforbund. Han er utdannet journalist ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, og har hatt sitt virke innenfor radiobransjen siden 1991.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar