Medlemsinformasjon

Lotteritilsynet: Ulovlig å verve grasrotgivere gjennom radioen

Det er ikke tillatt å benytte radio som kanal for å verve potensielle grasrotgivere til egen organisasjon. Dette gjelder både i form av kommersiell reklamekampanje eller som verbal presentasjon. Det er Lotteri- og Stiftelsestilsynet som opplyser dette, etter at de nylig har utført tilsyn med en et av forbundets medlemmer.

Flere lokalradiostasjoner er registrert som mottakere av Grasrotandel og for mange utgjør dette en verdifull inntektskilde. 

Norsk Lokalradioforbund mener regelverket omkring markedsføring mot grasrotgivere er uklart og åpen for ulike tolkninger. NLR har derfor på vegne av medlemmet bedt tilsynet om å en presisering for hvordan regelverket skal forstås.

Ifølge forskrift om grasrotandel er det ikke lov med kommersiell reklamekampanje med formål å fremme tilslutning om egen enhet i Grasrotandelen gjentatte ganger. 

Med kommersiell reklamekampanje forstår Lotteri- og stiftelsestilsynet blant annet bruk av kanaler som aviser, tv eller radio med det formål å verve grasrotgivere til sin organisasjon. Andre må typisk betale for å benytte seg av disse kanalene og de vurderes derfor som kommersielle i sin form, uavhengig av om de drives av en ideell organisasjon. 

Det vil derfor være i strid med regelverket om andre organisasjoner kjøper radioreklame for å markedsføre seg selv som grasrotmottaker, og om radiokanalen selv benytter egen kanal for å markedsføre seg som grasrotmottaker.

Om forfatteren

blank

Pål Lomeland

Pål Lomeland er daglig leder i Norsk lokalradioforbund. Han er utdannet journalist ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, og har hatt sitt virke innenfor radiobransjen siden 1991.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar