Fra Radiodays Europe 2016. Foto: Kyrre Dahl
Medlemsinformasjon

Mulig å få rabatt til Radiodays Europe 2020

Det er mulig å bli med på den store radiokonferansen selv om du jobber i en liten radio med lite ressurser. Det finnes rabattordninger for blant annet nisjeradio. 

Det er flere i norsk lokalradio som har ytret at prisen på  inngangsbilletten til den store europeiske radiokonferansen Radiodays Europe er litt stiv. Den normale prisen ligger på 670 euro.

Men, såkalte «community radios» kan få en billett til bare 250 euro, noe som sikkert gjør det mye mer interessant for mindre radioer. Denne skal sikre at også små radioer som ikke har store reklameinntekter også får mulighet til å være med på Radiodays Europe 2020, som skjer i Lisboa 29 til 31. mars.

De som mener at de bør få en slik rabatt må søke om dette spesiellt hos Radiodays Europe og det er ingen garantier.

Hvem kan få denne rabatten?

Dette er ingen automatisk rabatt og kriteriene er litt diffuse, men generellt gis det ikke rabatt til kommersiell radio, altså radio som i all hovedsak lever av reklameinntekter.

Men, i Norge ( og i andre land ) finnes det mange såkalte «community radio» som ikke lever av reklame, f.eks studentradio eller dugnadsradio. Slik sett burde de som har nisje-konsesjon i Norge gå greit innenfor disse kriteriene.

Utfordringen er de som er i mellom, altså de som har noe reklameinntekter, men ellers finansierer driften gjennom f.eks radiobingo eller tilskudd. Det er fortsatt mulig å få en slik rabatt, forteller Frederick Stucki i Radiodays Europe.

Det kalles gjerne en «faintly commercial station» og går i samme kategori som en «non-commercial» radio.

– Det viktigste er at de kan dokumentere begrunnelsen i søknaden, slik at vi kan gjøre et informert vedtak. Vi er selv en non-profit organisasjon, så vi er avhengig av at folk er ærlige når det gjelder rabatter, sier Stucki.

Mener du at dette gjelder deg og din radio, ta kontakt på:

rde@meetx.se

Litt mer om hvordan søknaden bør være:

To receive the code for the Community Radio discount, they must provide proof of their paid or unpaid work for the station, in the form of an electronic letter from the Station Manager / PD / Chief Editor confirming that the station is non-commercial, and saying which role the applicant has within the station’s organisation.

They should also mention if the station is a member of AMARC or a similar association of Community Radios. A copy of their staff badge and a link to the station’s website (e.g. to their regular radio broadcast or to their team member profile etc.) will also be helpful.

De som driver kommersiell lokalradio kan merke seg at det fortsatt er mulig å få en early bird-pris på 540 euro. På alle priser kommer det moms i tillegg ( nå portugisisk moms på 23 % )

KLIKK HER FOR REGISTERING TIL RADIODAYS EUROPE

Det finnes også andre rabattordninger, for f,eks medlemskap i diverse organisasjoner, men ingen av disse er etter hva vi forstår aktuelle i Norge.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar