Medlemsinformasjon

Produktplassering er nå tillatt på radio

Nå vil du kunne høre produktplassering også på radio. Det er klart etter at Stortinget 11. juni vedtok flere endringer i kringkastingsloven.

Hittil har produktplassering bare vært tillatt på tv og i audiovisuelle bestilingstjenester (for eksempel videoblogging på YouTube, TV 2 Sumo og VGTV). Med endringene som nå er vedtatt blir det også tillatt med produktplassering i sendinger på radio.

– Vi mener det er positivt at radio ikke skal forskjellsbehandles på dette, slik Medietilsynet også pekte på i sitt høringssvar. Medietilsynet vil få oppgaven med å føre tilsyn med radiosendinger, slik vi nå har med produktplassering på tv og Youtube, sier direktør Mari Velsand til tilsynets eget nettsted.

Programmer som inneholder produktplassering må identifiseres på en tydelig måte ved begynnelsen og slutten av programmet, og når programmet fortsetter etter et reklameavbrudd.

Les mer: Delte meninger om produktplassering på radio

Om forfatteren

blank

Pål Lomeland

Pål Lomeland er daglig leder i Norsk lokalradioforbund. Han er utdannet journalist ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, og har hatt sitt virke innenfor radiobransjen siden 1991.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar