Tildelingen av tilskuddsmidler for 2026 blir offentliggjort i juni, på samme tid som i fjor. Men, Medietilsynet varsler at fristen for å rapportere blir utsatt i år.
Til sammen 24,7 millioner kroner skal fordeles gjennom tilskuddsordningen for lokale lyd- og bildemedium i 2026. Søknadsfristen var 28. januar og det har vært antydet at tildelingen ville skje noe tidligere i år enn i fjor.
Men, nå opplyser Medietilsynet til lokalradio.no at støtten til lokalkringkasting vil som i fjor bli tildelt i juni måned.
Medietilsynet har mottatt nærmere 400 søknader om støtte fra 127 søkere. Det er til sammen søkt om 56,2 millioner kroner. Godt over halvparten av søknadene gjelder støtte til programproduksjon og tilskudd til digitalisering av lokalradio.
Det er altså 24,7 millioner kroner i potten og rundt halvparten av midlene går til digitalisering av lokalradio. Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikke-direktesende bildeprogram med sendinger for et lokalt publikum, kan søke om støtte.
– Tilskuddsordningen er et viktig virkemiddel for å sikre et bredt og mangfoldig lokalt medietilbud over hele landet, sa avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet, da det ble åpnet for søknader.
I tillegg til å søke om støtte til digitalisering og programproduksjon, kan det søkes støtte til kompetanse- og utviklingsprosjekter. Lokalradioer for etniske og språklige minoritetsgrupper og nasjonale bransjeorganisasjoner kan også få driftstilskudd.
Du kan lese mer om støtteordningen på Medietilsynets nettsider her.
Nytt av året er at Medietilsynet vil forlenge fristen for rapportering. Den har normalt vært 1. desember i det aktuelle søknadsåret.
– Vi vil forlenge rapportfristen litt for støtten i 2026 for at radioene får gjennomført prosjektene innenfor rapporteringsfristen, forteller seniorrådgiver Jon Stjernstedt.
Hvem som får hvor mye og til hva får vi altså beskjed om før sommeren starter for fullt.



