• English
  • Finn din lokalradio
  • Kontakt oss
søndag 26. juni 2022
  • Logg inn
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til Medlemsportalen
Søk om Pressekort
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
Ingen resultater
Se alle resultater
Hjem Nyheter Medlemsprofilen

På nivå med glansdagene i Kristiansund

blank Av Kyrre Dahl
24.04.2020
i Medlemsprofilen
A A
På nivå med glansdagene i Kristiansund

Charles Williamsen (Foto: Linn Inger Solbakk Angell)

143
VISNINGER
Del på FacebookDel på Twitter

KSU 247 oppnådde hele 20 % daglig oppslutning på lyttertallene for første kvartal. Det gjør den relativt ferske radioen til Norges tredje mest populære lokalradio. Vi har spurt radiosjefen om hvordan de har fått dette til. 

– Vi er veldig fornøyd med resultatene. Vi måler lyttere slik gamle Radio Kristiansund gjorde det og med 15-20 prosent daglige lyttere i Kristiansund, er vi på nivå med glansdagene for lokalradio i Kristiansund. Det sier daglig leder Charles Williamsen.

Kristiansund er en by der lokalradio lenge hadde god oppslutning og det vakte oppsikt da Radio Kristiansund for noen år siden ble lagt ned, til tross for svært gode lyttertall, av sin daværende eier lokalavisa Tidens Krav.

Williamsen mener det er flere faktorer som gjør at de har økt sin lytteroppslutning i første kvartal, blant annet nevner han at KSU247 har fungert som beredskapsradio for kommunen i de siste to ukene i mars. Men, lokalradioen har også gjort noen grep i den daglige produksjonen:

– Vi har blant annet fått en bredere musikkprofil med mer  lokal musikk og slagere for hele målgruppen. I tillegg har vi lagt om programflaten slik at vi treffer lytterne når de er i radiomodus. Det vil si utvidete morgen- og ettermiddagssendinger. Da er folk i bil eller har radioen på i bakgrunnen når de er på kjøkken eller bad, sier radiosjefen.

KSU 247 satser også på flere lokale gjester i programmene som målgruppene relaterer seg til og har lagt opp til mer bruk av sosiale media for å promotere programmer, og ikke minst tilbyr lokalradioen program og intervju i opptak.

Selv om den nåværende lokalradioen ikke har lang fartshistorie har KSU 247 tatt med seg programmer fra tidligere lokalradioer, som har hatt forskjellige navn og struktur.

– Nærradioen i Kristiansund har hatt stor suksess med et musikkprogram som heter Grønne Løker. De har holdt på i snart 30 år og spiller rockemusikk fra 60-70-tallet hver fredag klokken 20. De har en fast lytterskare og Facebook-gruppe på 2000 medlemmer fra nært og fjernt, forteller Williamsen.

– I fjor høst startet vi et nytt musikkprogram med bare lokal musikk kalt Musikklikartorsdag, samt et næringslivsrettet morgenprogram kalt Mandag morgen. Det siste er en tyngre materie, men med den lokale banken som sponsor er det lettere å sette i gang, sier han. (bildet er hentet fra Mandag Morgen)

Charles Williamsen til venstre i studio med lokale gjester. (Foto: Frode Ressem)

Som mange andre lokalradioer og bedrifter generellt har også KSU247 fått merke koronakrisen og Williamsen etterlyser tiltak fra myndighetene:

– Over natten forsvant 80 prosent av annonseinntektene, og det greier vi ikke å kompensere med økte bingoinntekter eller flere som betaler frivillig radiolisens. Hvis det ikke kommer et skikkelig kompensasjonstiltak fra staten, må vi redusere bemanningen permanent fra høsten, sier han.

– Derimot har lyttertallene og oppslutningen om lokalradio tatt oss minst to skritt frem, slik at når ting normaliseres  håper vi å komme styrket ut av dette, sier den daglige lederen.

– Vi er tre ansatte som eier 90 prosent av radioen selv, derfor  har vi alle brettet opp armene og jobbet ekstra. Vi har hatt ekstrasendinger på radio, spredt informasjon for og fra kommunene i konsesjonsområdet, laget flere nettsaker og distribuert informasjon på sosiale medier. Etter hvert har det blitt lite å gjøre på salgsavdelingen, og vi har måttet ty til permitteringer. Håpet er at om en måned eller to så tar seg opp igjen. Og  da har vi i hvert fall gode lyttertall å vise til.

KSU 24/7 oppsto i asken etter at lokalavisa i Kristiansund la ned Radio  Kristiansund etter 30 års drift i 2015. De første eierne fikk kjøpe utstyret billig uten at det gav en bedre drift, og i 2018 ble løsningen at redaktør Atle Bratset, salgssjef Geir Ove Olsen og Rolf Hammeraas kjøpte  seg inn sammen med Charles Williamsen, som etter et år som arbeidende styreleder ble daglig leder fra januar i 2020.

Et foreløpig resultat for 2019 viser en omsetning på cirka 3,5 millioner kroner og et ordinært driftsresultat før skatt på en halv million kroner.

– Avskrivningsreglene for investering i DAB gjør at resultatet blir såpass bra, men vi er uansett veldig fornøyd med å kunne drive en radio i økonomisk balanse hvor de som gjør jobben også får betalt for det. Det er mye lokal entusiasme i Kristiansund og på Nordmøre, også for nærradio med lokale eiere. Vi skal fortsette å gjøre vårt for å bidra i lokalsamfunnet, samtidig som vi får lønn for å drive med noe som er så artig som radio, avslutter Williamsen

Forrige innlegg

Fortsatt svakt marked i Norge for NENT

Neste innlegg

Lokalradioene taper mest på korona-situasjonen

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Relatert innhold

På besøk hos Radio 3 Bodø
Medlemsprofilen

På besøk hos Radio 3 Bodø

Av Kyrre Dahl
16.08.2021
På besøk hos Fm 8000
Medlemsprofilen

På besøk hos Fm 8000

Av Kyrre Dahl
02.08.2021
Neste innlegg

Lokalradioene taper mest på korona-situasjonen

Fått med deg disse sakene?

  • Juleradio dagen lang på Radio Trøndelag

    Fylkespolitikere støtter FM i Trøndelag

    65 delinger
    Del 26 Tweet 16
  • Siddis Radio eksisterer ikke mer

    91 delinger
    Del 36 Tweet 23
  • Gjør Dalet enklere for blinde og svaksynte

    47 delinger
    Del 19 Tweet 12
  • Får ikke lov til å øke effekten

    108 delinger
    Del 43 Tweet 27
  • Lager landskappleikradio i Telemark

    37 delinger
    Del 15 Tweet 9
  • Utsatt frist for påmelding til Prix Radio

    45 delinger
    Del 18 Tweet 11
  • Lokalradio på gaselle-liste

    52 delinger
    Del 21 Tweet 13
  • Metro styrker salgsavdelingen

    54 delinger
    Del 22 Tweet 14

Samarbeidspartnere

Delta Meccanica : Brand Short Description Type Here.
Diggo : Brand Short Description Type Here.
Jutel Oy : Brand Short Description Type Here.
Institutt for journalistikk : Brand Short Description Type Here.
SOB : Brand Short Description Type Here.
DB : Brand Short Description Type Here.
LAWO : Brand Short Description Type Here.
Bredengen : Brand Short Description Type Here.
Micronet : Brand Short Description Type Here.
Boradcast Store : Brand Short Description Type Here.
Tono : Brand Short Description Type Here.
Gramo : Brand Short Description Type Here.
Soundware : Brand Short Description Type Here.
Lydrommet : Brand Short Description Type Here.
Paneda : Brand Short Description Type Here.
Kantar : Brand Short Description Type Here.
Tinex : Brand Short Description Type Here.
logo_nlr_vert

NO 961 128 641 MVA
Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

Telefon: +47 22 40 27 20
E-post: post@lokalradio.no

Norsk Lokalradioforbund er en medlemsbasert interesseorganisasjon for lokalradioer i Norge, Vi organiserer over 130 lokale radiostasjoner og har medlemmer i alle landets fylker. Våre medlemsstasjoner er av ulik størrelse, og opererer både i det ideelle og det kommersielle radiolandskapet. Vår viktigste oppgave er å arbeide for gode og stabile rammebetingelser som sikrer en sterk, varig og lønnsom bransje.

Vi ble stiftet i 1982 og er medlem i Norsk Presseforbund. Forbundet har kontor på Pressens Hus i Oslo og i Kristiansand.

Ansvarlig redaktør: Pål Lomeland
Webredaktør: Kyrre Dahl

Personvernerklæring

Ingen resultater
Se alle resultater
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • Medlemsportal
      • Radiotjenester
      • Medlemsverktøy
      • Bransjestatistikk
      • Lytterdokumentasjon
      • Kunnskapsbase
      • Digitalportal
      • Fordelsprogram
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til medlemsportal
Gå til konferanseportal
Søk om pressekort
Finn din lokalradio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.