Charles Williamsen (Foto: Linn Inger Solbakk Angell)
Medlemsprofilen

På nivå med glansdagene i Kristiansund

KSU 247 oppnådde hele 20 % daglig oppslutning på lyttertallene for første kvartal. Det gjør den relativt ferske radioen til Norges tredje mest populære lokalradio. Vi har spurt radiosjefen om hvordan de har fått dette til. 

– Vi er veldig fornøyd med resultatene. Vi måler lyttere slik gamle Radio Kristiansund gjorde det og med 15-20 prosent daglige lyttere i Kristiansund, er vi på nivå med glansdagene for lokalradio i Kristiansund. Det sier daglig leder Charles Williamsen.

Kristiansund er en by der lokalradio lenge hadde god oppslutning og det vakte oppsikt da Radio Kristiansund for noen år siden ble lagt ned, til tross for svært gode lyttertall, av sin daværende eier lokalavisa Tidens Krav.

Williamsen mener det er flere faktorer som gjør at de har økt sin lytteroppslutning i første kvartal, blant annet nevner han at KSU247 har fungert som beredskapsradio for kommunen i de siste to ukene i mars. Men, lokalradioen har også gjort noen grep i den daglige produksjonen:

– Vi har blant annet fått en bredere musikkprofil med mer  lokal musikk og slagere for hele målgruppen. I tillegg har vi lagt om programflaten slik at vi treffer lytterne når de er i radiomodus. Det vil si utvidete morgen- og ettermiddagssendinger. Da er folk i bil eller har radioen på i bakgrunnen når de er på kjøkken eller bad, sier radiosjefen.

KSU 247 satser også på flere lokale gjester i programmene som målgruppene relaterer seg til og har lagt opp til mer bruk av sosiale media for å promotere programmer, og ikke minst tilbyr lokalradioen program og intervju i opptak.

Selv om den nåværende lokalradioen ikke har lang fartshistorie har KSU 247 tatt med seg programmer fra tidligere lokalradioer, som har hatt forskjellige navn og struktur.

– Nærradioen i Kristiansund har hatt stor suksess med et musikkprogram som heter Grønne Løker. De har holdt på i snart 30 år og spiller rockemusikk fra 60-70-tallet hver fredag klokken 20. De har en fast lytterskare og Facebook-gruppe på 2000 medlemmer fra nært og fjernt, forteller Williamsen.

– I fjor høst startet vi et nytt musikkprogram med bare lokal musikk kalt Musikklikartorsdag, samt et næringslivsrettet morgenprogram kalt Mandag morgen. Det siste er en tyngre materie, men med den lokale banken som sponsor er det lettere å sette i gang, sier han. (bildet er hentet fra Mandag Morgen)

Charles Williamsen til venstre i studio med lokale gjester. (Foto: Frode Ressem)

Som mange andre lokalradioer og bedrifter generellt har også KSU247 fått merke koronakrisen og Williamsen etterlyser tiltak fra myndighetene:

– Over natten forsvant 80 prosent av annonseinntektene, og det greier vi ikke å kompensere med økte bingoinntekter eller flere som betaler frivillig radiolisens. Hvis det ikke kommer et skikkelig kompensasjonstiltak fra staten, må vi redusere bemanningen permanent fra høsten, sier han.

– Derimot har lyttertallene og oppslutningen om lokalradio tatt oss minst to skritt frem, slik at når ting normaliseres  håper vi å komme styrket ut av dette, sier den daglige lederen.

– Vi er tre ansatte som eier 90 prosent av radioen selv, derfor  har vi alle brettet opp armene og jobbet ekstra. Vi har hatt ekstrasendinger på radio, spredt informasjon for og fra kommunene i konsesjonsområdet, laget flere nettsaker og distribuert informasjon på sosiale medier. Etter hvert har det blitt lite å gjøre på salgsavdelingen, og vi har måttet ty til permitteringer. Håpet er at om en måned eller to så tar seg opp igjen. Og  da har vi i hvert fall gode lyttertall å vise til.

KSU 24/7 oppsto i asken etter at lokalavisa i Kristiansund la ned Radio  Kristiansund etter 30 års drift i 2015. De første eierne fikk kjøpe utstyret billig uten at det gav en bedre drift, og i 2018 ble løsningen at redaktør Atle Bratset, salgssjef Geir Ove Olsen og Rolf Hammeraas kjøpte  seg inn sammen med Charles Williamsen, som etter et år som arbeidende styreleder ble daglig leder fra januar i 2020.

Et foreløpig resultat for 2019 viser en omsetning på cirka 3,5 millioner kroner og et ordinært driftsresultat før skatt på en halv million kroner.

– Avskrivningsreglene for investering i DAB gjør at resultatet blir såpass bra, men vi er uansett veldig fornøyd med å kunne drive en radio i økonomisk balanse hvor de som gjør jobben også får betalt for det. Det er mye lokal entusiasme i Kristiansund og på Nordmøre, også for nærradio med lokale eiere. Vi skal fortsette å gjøre vårt for å bidra i lokalsamfunnet, samtidig som vi får lønn for å drive med noe som er så artig som radio, avslutter Williamsen

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar