• English
  • Finn din lokalradio
  • Kontakt oss
onsdag 22. mars 2023
  • Logg inn
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til Medlemsportalen
Søk om Pressekort
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • MedlemsportalLÅST
      • RadiotjenesterLÅST
      • MedlemsverktøyLÅST
      • BransjestatistikkLÅST
      • LytterdokumentasjonLÅST
      • KunnskapsbaseLÅST
      • DigitalportalLÅST
      • FordelsprogramLÅST
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Ingen resultater
Se alle resultater
Norsk Lokalradioforbund
Ingen resultater
Se alle resultater
Hjem Nyheter Mening

Annonsørene forstår ikke podkast

blank Av Kyrre Dahl
16.03.2018
i Mening
A A
Annonsørene forstår ikke podkast

Marianne Danielsen Foto: PK Foto

129
VISNINGER
Del på FacebookDel på Twitter

Problemet med podkast er at de som styrer markedsbudsjettene ikke har forstått at dette er en unik kanal for dem, for å nå sine kunder. Det skriver Marianne Danielsen i Radio Trondheim i en kronikk. 

Danielsen er daglig leder i Engasjert Byrå og spesiellt opptatt av podkast. Hun er også styreleder i Radio Trondheim og aktuell med podkasten Fine Folk: 

Problemet med podkast er at de som styrer markedsbudsjettene ikke har forstått at dette er en unik kanal for dem, for å nå sine kunder.

Jeg trodde inntil nylig at dette var et norsk fenomen, at vi ligger litt bakpå her i landet. Vi var jo tross alt trege med å hive oss på selve podkastproduksjonen, og her går svenskene oss en høy gang.

Men jeg ble faktisk veldig overrasket da jeg opplevde selveste podkastguruen selv, Ira Glass (som står bak This American Life, Serial og S-Town) stå på scenen på konferansen SXSW i Austin og undre seg over akkurat den samme problemstillingen.

Ingen av de store, solide merkevarene i USA tør satse på podkast.

Da er det interessant å fortelle deg følgende:

This American Life brukte fire år på å få 1 million lyttere pr episode. Serial brukte 4 måneder på det samme. S-Town brukte 3 dager.

Markedsføringsselskapet Mailchimp annonserte/sponset podkastsserien Serial, som hadde et mål om 1,6 millioner lyttinger. De fikk 190 millioner over hele verden, da programmet traff en nerve. Til og med jeg googlet Mailchimp i 2013.

Men så har vi Norge da.

Med et noe mindre (!) marked enn USA selvsagt, forutsatt at vi produserer på norsk. Vi produserer mange podkaster også her og du kan se de mest populære programmene om du går inn i iTunes.

En annonsør eller sponsor på en podkast får unike lyttinger. Og dette er dedikerte lyttere som har valgt akkurat denne podkasten fordi de liker den av en eller annen grunn. Vi innholdskonsumenter velger våre podkaster ut fra egen interesse.

En smart investering er å finne en podkast som har din målgruppe som lyttere, så lager du en autentisk og ærlig historie som enten bygger merkevare eller er kjøpsutløsende.

Historien presenteres i podkasten på elegant vis. Før, under og etter. Er du smart så kan du også gå inn på en avtale med podkast-distributøren om at for hvis du betaler f.eks 3 kroner pr lytting (lytting = altså ett menneske som hører budskapet ditt), skal de investere 1 krone i økt distribusjon. Altså betalt annonsering mot nye lyttere.

Da har du en selvforsterkende kampanje som stadig vokser. Og podkaster går ikke ut på dato slik som mye annet innhold, de lever lenge.

I Heim Productions, som ivaretar podkast-produksjonen i Radio Trondheim, så produserer og distribuerer de seks podkaster. To av dem er på topplisten i Norge. Fire selskaper i Trondheim har vært modige nok til å satse på denne kanalen – felles for dem er at de har ledere som tør prøve nye ting, og som synes det er gøy å være med.

Det finnes rom og ideer til nye podkaster med spennende se og relevant innhold, også internasjonale.

Tenk deg en engelskspråklig pod fra NTNU som formidler forskning!

Men da må vi ha med oss sponsorer som er modige, og tør prøve nye ting. Og du betaler jo bare for de lytterne du får – i tillegg til at du kan kjøre veldig målrettede kampanjer.

Også er det jo en artig bivirkning at pengestrømmen blir igjen i Trondheim – og ikke går til de store selskapene i USA.

Prøv en pod du og!

Først publisert på medier24.no

Forrige innlegg

Dårlig dekning og mange utfall for DAB i sør

Neste innlegg

Husk å levere årsmelding til Medietilsynet

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

Relatert innhold

Lokalradio utelatt fra utredning om mediemangfold
Mening

Skivebom fra Kulturministeren om lokalradio

Av Norsk Lokalradioforbund
11.01.2018
Mening

– Full panikk i P4 og Radio Norge

Av Norsk Lokalradioforbund
07.07.2017
Neste innlegg
Husk å levere årsmelding til Medietilsynet

Husk å levere årsmelding til Medietilsynet

Samarbeidspartnere

Delta Meccanica : Brand Short Description Type Here.
Diggo : Brand Short Description Type Here.
Jutel Oy : Brand Short Description Type Here.
Institutt for journalistikk : Brand Short Description Type Here.
SOB : Brand Short Description Type Here.
DB : Brand Short Description Type Here.
LAWO : Brand Short Description Type Here.
Bredengen : Brand Short Description Type Here.
Micronet : Brand Short Description Type Here.
Boradcast Store : Brand Short Description Type Here.
Tono : Brand Short Description Type Here.
Gramo : Brand Short Description Type Here.
Soundware : Brand Short Description Type Here.
Lydrommet : Brand Short Description Type Here.
Paneda : Brand Short Description Type Here.
Kantar : Brand Short Description Type Here.
Tinex : Brand Short Description Type Here.
logo_nlr_vert

NO 961 128 641 MVA
Tollbodgata 2, 4611 Kristiansand

Telefon: +47 22 40 27 20
E-post: post@lokalradio.no

Norsk Lokalradioforbund er en medlemsbasert interesseorganisasjon for lokalradioer i Norge, Vi organiserer over 130 lokale radiostasjoner og har medlemmer i alle landets fylker. Våre medlemsstasjoner er av ulik størrelse, og opererer både i det ideelle og det kommersielle radiolandskapet. Vår viktigste oppgave er å arbeide for gode og stabile rammebetingelser som sikrer en sterk, varig og lønnsom bransje.

Vi ble stiftet i 1982 og er medlem i Norsk Presseforbund. Forbundet har kontor på Pressens Hus i Oslo og i Kristiansand.

Ansvarlig redaktør: Pål Lomeland
Webredaktør: Kyrre Dahl

Personvernerklæring

Ingen resultater
Se alle resultater
  • Nyheter
    • Radionyheter
    • Lyttertall
    • Mediepolitikk
    • Myndighetsinformasjon
    • Medlemsinformasjon
    • Medlemsprofilen
    • Radiodager
    • Landssamlinger
  • Medlemsskap
    • Hvorfor bli medlem?
    • Medlemsportal
      • Radiotjenester
      • Medlemsverktøy
      • Bransjestatistikk
      • Lytterdokumentasjon
      • Kunnskapsbase
      • Digitalportal
      • Fordelsprogram
    • Se alle medlemmer
    • Søk om medlemskap
    • Kontingentsatser
  • Organisasjon
    • Kontakt oss
    • Om forbundet
    • Landsmøtet
    • Ansatte
    • Forbundsstyret
    • Vedtekter for NLR
    • Årsmeldinger
    • Lokalradioprisen
    • Pressebilder og logo
  • Mediepolitikk
    • Handlingsplan
    • Resolusjoner
    • Høringsuttalelser
    • Politiske innspill
Gå til medlemsportal
Gå til konferanseportal
Søk om pressekort
Finn din lokalradio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Vi bruker cookies for statistikk og for å forbedre brukeropplevelsen. Dine data deles ikke med tredjepart. Ved å fortsette godkjenner du vår personvernerklæring.