Søndag er en spesiell dag for alle kommersielle radiokanaler. 1. pinsedag er nemlig en av årets fire reklamefrie dager på radio og kanskje den vanskeligste å huske?
Norske myndigheter har bestemt at det skal være helt reklamefritt på radio og TV fire dager hvert år. Det er 1. juledag, Langfredag, 1. påskedag og 1. pinsedag. Formålet med dette forbudet er at publikum ikke skal bli utsatt for kommersielle budskap på disse ekstra hellige helligdagene.
Om få dager kommer den reklamefrie dagen som nok er vanskeligst å huske på, nemlig 1. pinsedag. Søndag 8. juni er altså en av de fire reklamefrie dagene i 2025.
Lokalradioene må selv huske å fjerne “vanlig” reklame fra sine kjøreplaner. Dersom man bryter regelen, kan man bli straffet for det.
Det er derimot mulig for ideelle organisasjoner å få litt gratis omtale på denne dagen. Mange lokalradioer tilbyr helt gratis «reklametid» på disse helligdagene til ikke-kommersielle organisasjoner.
Dette gjøres både som en service overfor organisasjoner som normalt sett ikke ville hatt råd til å reklamere, men også fordi det løser et logistikk-problem i mange radioer, i forhold til at det er lagt inn et visst antall minutter pr. time med reklame normalt.
Forskrift om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester § 3-3:
§ 3-3.Reklamefrie dager
Det er ikke tillatt å sende reklameinnslag på langfredag, 1. påskedag, 1. pinsedag og 1. juledag.
Mens vi først er innom temaet radioreklame så lurer du kanskje på hvor mye reklame det normalt er lov til å sende?
§ 3-1.Varighet:
Andelen reklameinnslag i kringkasting skal ikke overstige 20 prosent av sendetiden mellom klokken 06.00 og 18.00. Andelen reklameinnslag i kringkasting skal heller ikke overstige 20 prosent av sendetiden mellom klokken 18.00 og 24.00.
Følgende skal ikke regnes med i varigheten av reklametiden etter første ledd:
a. | reklame for kringkasterens egne programmer eller tilleggsprodukter direkte avledet av disse programmene. Det samme gjelder reklame for programvirksomhet fra andre kringkastere eller tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester som tilhører samme kringkastingsgruppe som kringkasteren, |
b. | meldinger om offentlige tjenester, |
c. | vederlagsfrie innslag om veldedige formål, |
d. | nøytrale rammer mellom redaksjonelt innhold og fjernsynsreklame samt mellom individuelle reklameinnslag. |
Ingen reklameinnslag kan sendes utenfor reklameblokkene, med unntak av direktesendinger fra idrettsbegivenheter.
De fleste reklamereglene gjelder både radio og TV, men det er en paragraf som er spesifikk for radio:
§ 3-9.Reklame i radio
Reklameinnslag i radio skal klart atskilles fra den ordinære programvirksomhet ved et særskilt lydsignal.
GOD PINSE!