Lokalradioene oppfører seg stort sett slik de skal, men i tilsynsrapporten fra Medietilsynet kommer det fram noen brudd på regelverket. Det har vært tilsyn blant annet med tilskudd og reklame.
Det har kommet varsler til Medietilsynet om at støtten som er gitt i tilskudd til digitalisering av lokalradio ikke har blitt brukt som den skal, og det førte til at det statlige organet bestemte seg for å undersøke saken nærmere.
– I 2021 førte Medietilsynet tilsyn med §§ 3 a, 14 og 15 i forskrift om tilskudd til lokale lyd- og bildemedier. Formålet med kontrollen var å påse at tildelte prosjektmidler til utbygging av lokalradionett fra tilskuddsordningen for lokale lyd- og bildemedier er gjennomført i tråd med forutsetningene. Det skriver Medietilsynet i sin tilsynsrapport.
– Det ble gjennomført en kontroll i region 15 og 17 i Lokalradioblokka basert på varsler om mislighold av støttemidler tildelt til utbygging i disse områdene. Kontrollen har ikke avdekket manglende rapportering fra aktørene eller at støtten ikke er brukt i tråd med forutsetningene, er konklusjonen i rapporten.
Fullt så enkelt var det ikke når Medietilsynet sjekket om reklamen ble riktig presentert på lokalradio. Her var det flere som fikk en smekk, om enn ikke så veldig hardt.
– Kontrollen avdekket flere brudd på reklame- og sponseregelverket. Blant annet regelen om at radioreklame skal skilles fra det øvrige innholdet ved et tydelig lydsignal og regler for hvordan sponsede premier skal presenteres. Saken ble løst gjennom veiledning, skriver Medietilsynet i sin rapport.
De har også sjekket om forbudet mot å offentliggjøre valgdagsmålinger før valglokalene er stengt er overholdt og her ble alle medier frikjent:
– Medietilsynet gikk i forkant av valget ut med informasjon for å minne om reglene. Under valget førte Medietilsynet tilsyn med alle typer medier; aviser, sosiale medier, tv, radio mv. Det ble ikke avdekket brudd på valgloven under stortingsvalget i 2021.