Line Langnes, Medietilsynet på Radiodays Europe 2018. Foto: Kyrre Dahl
Radiodager

– Fortsatt 187 lokalradioer på FM i Norge

Det er fortsatt nesten 200 lokalradioer som sender på FM-nettet i Norge. Det fikk internasjonale radiofolk vite under Radiodays Europe i Wien i går. Det kom også fram at lokalradio er i ferd med å syndikere seg på FM.

Rikskanalene sammen med Kulturdepartementet og Medietilsynet presenterte i går den norske FM-slukkingen til observatører fra 25 land under verdens største radiokonferanse Radiodays Europe.

Lokalradio kom opp som emne og Line Langnes fra Medietilsynet kunne fortelle at 187 lokalradio fortsatt sender på FM i Norge og det bare er de nasjonale radiokanalene som har gått helt over til DAB.

Hun kom også innom det faktum at 15 lokalradioer i storbyene ikke fikk lov til å fortsette på FM, fordi man fryktet at de skulle ta lyttere fra NRK og de andre rikskanalene.

De norske lokalradioene har konsesjon til 31.12.2021 og Langnes fortalte den nesten hundre personer store forsamlingen at det ikke er vedtatt om lokalradioene skal få fortsette på FM eller bli tvunget over til DAB de også.

Dette med lokalradio fortsatt på FM førte til en del spørsmål fra salen. De ville blant annet vite hvor viktig lokalradio er i Norge. Øyvind Christensen fra Kulturdepartementet opplyste at markedsandelen til norsk lokalradio lå på 5 % og at den hadde økt med 20 % i forbindelse med at rikskanalene gikk over til DAB

Dette skyldes i stor grad at mange biler ikke har DAB-radio, mente den norske delegasjonen.

Lasse Kokvik tok opp et annet perspektiv og var bekymret for det han mener er syndikering av innhold via lokalradio på FM og mente at et par aktører var i ferd med å trenge seg inn på det nasjonale reklamemarkedet på den måten.

Om forfatteren

blank

Kyrre Dahl

Kyrre Dahl har over 30 års erfaring som programleder og journalist i radiobransjen. Han driver bransjenettstedet radionytt.no, jobber for bl.a. Radionyhetene og diverse lokalradioer. Dahl er også nettredaktør på lokalradio.no.

1 kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar

  • «Trenge seg inn på det nasjonale reklamemarkedet» Ja det merkes tydeligvis – til tross for at det hevdes at 98% lytter på BAD.

    De avslører seg selv – noe så til de grader.

    At de tør.