Om bare to dager starter årets store radiokonferanse i Oslo. På programmet for Radiodager finner vi en rekke navn fra lokalradio.
Styreleder Aslak Skretting i Norsk Lokalradioforbund er selvsagt med i årets radiolederdebatt, som åpner hele ballet under Radiodager 20. oktober.
Underlederdebatten skal Skretting møte Kenneth Andresen (radiosjef i P4-gruppen), Cathinka Rondan (radiosjef i NRK), Lina Tandberg (styreleder i Norsk podkastforening) og Kristoffer Vangen (programdirektør i Bauer Media). Ordstyrer er Sigrid Sollund fra NRK.
Men, det stopper ikke der for lokalradio, for i sesjonen En stemme å våkne til finner vi en av 1 FMs morgenverter.
Det er de som vekker Norge. Stemmene du kjenner så godt, som hjelper deg med å komme i gang med arbeidsdagen. Hvordan lager de stikkene som gjør at lytterne velger å stå opp til programmet deres, i år etter år? Og hvordan holder de egentlig ut å stå opp så tidlig, hver eneste dag? I denne panelsamtalen får du møte noen av veteranene i morgenradio, og de vil fortelle hva som foregår i timer av døgnet som mange av oss vil kalle natt.
Paneldeltakere er Bjørn Faarlund fra P4s Radiofrokost, Øyvind Loven fra Morgenklubben på Radio Norge, Hanne Fleischer fra Frokostshowet på 1FM Molde og Odd Rune Wolden fra God Morgen, Trøndelag på NRK P1. Ordstyrer er Rahand Bazaz fra NRK.
Etter det kommer Metro-sjefen på podiet, ikke som radiosjef denne gangen men det er podkast det skal handle om.
For første gang i Norge har Kantar i samarbeid med podkastbyrået, Gjenklang gjennomført en undersøkelse om «branded podcast». I dette seminaret får du vite mer om resultatene fra undersøkelsen, hvilke kommunikasjonsoppgaver «branded podcast» kan bidra til å løse, hvordan du kan tjene penger på å lage denne typen podkaster, og hvordan holde deg innenfor det etiske regelverket når du produserer både redaksjonelle og ikke-redaksjonelle podkaster.
Sesjonen er ved Hilde Apneseth, daglig leder i Gjenklang.
Etter det følger enda en sesjon med deltagere fra Metrogruppen. Temaet er musikkradio, men med hvor mye innhold.
Musikkradio, eller «hitradio», garanterer lytteren mye musikk. Det er akkurat det lytteren ønsker, ifølge undersøkelsene kanalene viser til. Så hvorfor klarer ikke dagens musikkradio å engasjere de unge lytterne slik den jo gjorde tidligere?
Deltakere er Bjørn Tore Grøtte (kanalsjef i NRK), Kristoffer Vangen (program- og markedsdirektør i Bauer Media), Tomm-Espen Kroken fra Metro Sounds, Yasmin Mehmood (programleder i P5 Hits) og Nikolai Nilsen (praktikant i Radio Metro)
Ordstyrer er Jonas Bergløv (programleder i NRJ).
Alle disse sesjonene holdes torsdag ettermiddag.