Erik Hanøy (bildet) kommer til Radiodager 2019 for å fortelle deg hvorfor du bør glede deg til å gå på jobb
Radiodager

Programmet til årets Radiodager tar form

19. og 20. september kan du høre inspirerende foredrag fra noen av de beste foredragsholderne innen radio. Her kan du lære hvordan du kan skape bedre ideer for din kanal, hvilke radiokamanjer som virker, møte store radiostjerner fra utlandet, i tillegg til å treffe gode kollegaer fra hele bransjen.

Programmet lanseres fortløpende på radiodager.no og allerede nå er flere høydepunkter sluppet.

Hvordan unngå at lytteren skrur av?
Den beste måten å øke lytterandelen er å sørge for at eksisterende lyttere har deg på øret lenger. I denne sesjonen deler radioguru Tracy Johnson fra USA hvordan unngå de seks vanligste feilene programledere gjør, som får lytterne til å bytte kanal. Presentasjonen er basert på flere hundre undersøkelser og over tusen rapporter fra faktiske lyttere. Denne sesjonen vil endre hvordan du programmerer din radiostasjon!

Third Ear: Hvordan skape et univers av produktet ditt
Third Ear er en dansk podkast som forteller historier fra virkeligheten. De er en liten, uavhengig produsent med innovative ideer som har gitt et enormt publikum, også utenfor landegrensene. De har for eksempel laget en ekte skattejakt, hvor lytterne fikk hint gjennom podkasten til hvor skatten lå nedgravd. En lytter fant til slutt skatten og fikk premien. Et annet eksempel er samarbeide med det danske filminstituttet, som resulterte i produksjon på flere plattformer som blandet animasjonsfilm, liveopptredener, interaksjon fra publikum og god gammeldags historiefortelling – til stor suksess! Folkene bak Third Ear kommer til Radiodager for å fortelle motivasjonen bak prosjektene, hvordan de jobber, hvorfor de jobber som de gjør og, kanskje viktigst av alt, hvorfor dette er så populært blant et så stort publikum.

Skap bedre ideer for din kanal
Brainstorming er bevist å være den minst effektive måten å skape ideer. Har du noen gang sittet i en kjedelig brainstormingssesjon er du mest sannsynlig enig! Likevel holder mange brainstormingsøkter fordi de ikke har noe bedre alternativ. I denne interaktive sesjonen demonstrerer Wade Kingsley som er grunnlegger av «The Ideas Business» en ideskapingsteknikk som funger, som du kan ta med tilbake til din stasjon og implementere med én gang. For å bevise at teknikken fungerer vil du forlate sesjonen med en helt ny ide. Her får du altså garantert ROI – Return on ideas.

10 radiokamanjer som virker
Det er hard konkurranse når det kommer til å tilby den beste underholdningen for generasjon X og Y. Det er ført til at radio har måttet bli ledende når det kommer til å produsere innhold på flere plattformer. Et av nøkkelelementene for å lykkes er å skape unike, rare kampanjer som engasjerer lyttere samtidig som de er attraktive for eventuelle annonsører. I denne sesjonen viser irske Niall Power ti av de beste kampanjene på flere plattformer, som har skapt energi, entusiasme og blitt en «snakkis» blant folk. Til stor inspirasjon for både kommersielle og ikke-kommersielle kanaler.

Fagkonferansen Radiodager Norge arrangeres torsdag 19. og fredag 20. september på Meet Ullevål stadion i Oslo. Tradisjonen tro blir det arrangementer i plenum første dag og sesjoner i to linjer hele fredagen. Radiodager avsluttes fredag kveld med Prix Radio, utdeling av Norges offisielle radiopriser. I år er det rekordmange nominerte bidrag fra lokalradio som er videre til finalen.

Her melder du deg på konferansen.
Her kan du lese mer om programmet

Om forfatteren

blank

Pål Lomeland

Pål Lomeland er daglig leder i Norsk lokalradioforbund. Han er utdannet journalist ved Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand, og har hatt sitt virke innenfor radiobransjen siden 1991.

Legg til kommentar

Klikk her for å legge igjen en kommentar